روابط عمومی

برگزاری همایش «مدیریت حوادث مراکز درمانی با رویکرد افزایش ناگهانی مصدومین» در بیمارستان رضوی

همایش تخصصی «مدیریت حوادث مراکز درمانی با رویکرد افزایش ناگهانی مصدومین» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس رضوی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رضوی، در این همایش آموزشی یک روزه، علاوه‌بر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و علوم پزشکی بقیه الله تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران بزرگ، مدیران کل بحران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی حضور داشتند.
دبیر اجرایی این همایش تخصصی در خصوص اهداف برگزاری آن اظهار کرد: با توجه به هدفمند بودن برنامه‌ها و فرآیندهای مدیریت بحران برای کاهش مرگ و میر و آسیب‌های اجتماعی و تسکین آلام جامعه، نیازمند استفاده از نظرات و تجربه استادان صاحب نظر در این حوزه هستیم.
دکتر شهرام طاهرزاده گفت: علاوه‌براین، برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت حوادث با محوریت مراکز درمانی که به دنبال افزایش مراجعه مصدومان و مراجعان اتفاق می‌افتد، لزوم بهره‌گیری از این تجارب را دو چندان می‌کند.
وی درباره موضوعات مطرح شده در این همایش خاطرنشان کرد: آشنایی مبانی آمادگی در بحران مراکز بهداشتی و درمانی، استقرار سامانه فرماندهی حادثه، نحوه ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و نقش آن در ارائه خدمات مناسب و افزایش ظرفیت مراکز درمانی در سوانح و حوادث غیرمترقبه و نقش آن در تداوم ارائه خدمات درمانی، از جمله این موارد به‌شمار می‌رود.
دکتر طاهرزاده ادامه داد: از دیگر موضوعات این همایش می‌توان به آشنایی با اصول و مبانی ایمنی در مراکز درمانی با محوریت حریق و آتش‌سوزی مراکز درمانی، برنامه‌ریزی اجرای استقرار استانداردهای اعتباربخشی مدیریت خطر در بیمارستان‌ها و سطح‌بندی بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی و آشنایی پرسنل با تریاژ بیمارستانی در حوادث و سوانح با مصدوم انبوه اشاره کرد.
وی گروه‌های هدف این همایش را مدیران بیمارستان‌ها، دبیران کمیته مدیریت خطر بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پزشکان، کارشناسان بهداشت محیط، پرستاران، فوریت‌ها و بهداشت محیط کار و حرفه‌ای عنوان کرد.
لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای کاهش تلفات و خسارات
در ادامه نیز رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: حوادث و سوانح چه به صورت طبیعی و چه غیرطبیعی، در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و کشور ما نیز همچون سایر کشورها از این مطلب مستثنی نبوده و با توجه به خطرپذیری کشور، تلفات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر انسانی و مالی در این شرایط رخ می‌دهد.
دکتر طاهرزاده با تأکید بر نقش پیشرفت علم و دانش در کاهش تلفات حوادث و سوانح گفت: بی‌شک برای تحقق این امر به مجموعه‌ای از هماهنگی‌های درون‌سازمانی و بین‌سازمانی نیاز است، به خصوص در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که تداوم عملکرد آن‌ها در ارائه خدمات درمانی و برنامه پاسخ در حوادث و سوانح غیرمترقبه ضروری است.
وی افزود: به هنگام وقوع حوادث، مصدوم حادثه در اولین اقدام به مراکز درمانی ارائه‌دهنده خدمات سلامت مراجعه می‌کند، از همین رو جامعه پزشکی در این موارد باید آمادگی کامل را داشته باشد.
توجه به مدیریت خطر در برنامه‌ریزی نظام سلامت
رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به ابلاغیه‌ها و شرح وظایف و تکالیف دستگاه‌ها که بر مبنای اسناد بالادستی ملی و حتی بین‌المللی برای ما در نظر گرفته شده است، برای تحقق دستورالعمل‌های مربوطه باید مدیریت علمی، متوازن و همه‌جانبه داشته باشیم.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر، سند «سِندای» که مرتبط با برنامه‌های کاهش خطر در سطح جهانی و بین‌المللی طی سال‌های ۲۰۱۵- ۲۰۳۰ میلادی است، مشارکت همه‌جانبه‌ دستگاه‌های اجرایی و پاسخ دهنده به حوادث و سوانح را از کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران در این حوزه می‌طلبد که این موضوع موجب توجه جدی در حوزه برنامه‌ریزی نظام سلامت به مقوله مدیریت خطر شده است.
دبیر اجرایی این همایش اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان بازوی عملیاتی ارائه دهنده خدمات درمانی در برنامه پاسخ در سوانح و حوادث، اقدامات بسیار خوبی را در راستای تولید محتوای آموزشی و… انجام داده است.
دکتر طاهرزاده همچنین از حمایت‌های دکتر محسن محور مدیرعامل بیمارستان رضوی و همکاری‌ وی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرایی کردن برنامه‌های مدیریت خطر و افزایش آمادگی بیمارستان‌های استان خراسان رضوی تشکر و قدردانی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *