پزشکی هسته ای

پزشکی هسته ای بیمارستان فوق تخصصی رضوی

بخش پزشکی هسته ای به مساحت قریب به ۲۰۰۰ مترمربع یکی از بزرگترین بخشهای پزشکی هسته ای در ایران و خاور میانه است که در فاز دو بیمارستان رضوی و در سال ۱۳۹۲ شروع بکار نموده است. این مرکز شامل۳ قسمت اصلی (بخش تصویربرداری تشخیصی ، بخش درمانی و بخش سیکلوترون ) میباشد. این مرکز با دارا بودن فضای فیزیکی وسیع، بخش درمان، تصویربرداری پیشرفته نظیر SPECT, SPECT/CT, PET/CT قادر به ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران می باشد.

بخش تصویربرداری: دارای سه دستگاه تصویربرداری SPECT, SPECT/CT و PET/CT می باشد که برای مقاصد تصویربرداری تشخیصی استفاده می شود.

اسکن قلب برای ارزیابی ایسکمی و وایابلیتی قلب.
اسکن پرفیوژن مغز برای ارزیابی صرع، اختلال بویایی.
اسکن استخوان برای ارزیابی تومورهای اولیه و متاستاز دهنده به استخوان.
اسکن کلیهDTPA-DMSA-CAPTOPRIL
VCUG برای ارزیابی برگشت ادرار از مثانه به حالب
اسکن تخلیه معده
لنفوسینتی گرافی برای پیدا کردن گره لنفاوی پیشاهنگ
پرفيو‍‍ژن ریه برای ارزیابی آمبولی ریه.
ونتیلاسیون ریه برای ارزیابی آمبولی ریه.
تیروئید برای بررسی ندول تیروئید و پرکاری/ کم کاری تیروئید
RBC برای همانژیوم کبدی و ارزیابی خونریزی گوارشی
پاراتیرویید برای بررسی علل پرکاری پاراتیروئید
داکروسیتوگرافی برای ارزیابی مجاری اشکی.
اسکن مجاری صفراوی برای بیماران با شک به کوله سیستیت حاد
ارزیابی بیماران مبتلا به بیماریهای بدخیم با PET/CT
بخش درمان: دارای سه اتاق مجزا با امکانات کامل مونیتورینگ شبانه روزی بیمار می باشد

درمانهای کانسر تیروئید تمایزیافته با I-131
تومورهای نورواندوکرین مقاوم به درمان با Lu-177-DOTATATE
کانسر پروستات مقاوم به درمان با Lu-177-PSMA
درمان بیماران نروبلاستوما و فئوکروموسیتوما با I-131-MIBG
لازم به ذکر است که درمانهای سرپایی نظیر متاستازهای استخوانی گسترده ، رادیوسینوکتومی برای موارد ارتریت های التهابی و بیماران هموفیلی و پرکاری تیروئید نیز از درمانهای انجام شده در این مرکز می باشد.

بخش سیکلوترون بیمارستان رضوی که دومین مرکز خصوصی سیکلوترون در ایران ( بعد از مسیح دانشوری) می باشد و شامل بخش های زیر می باشد

دستگاه سیکلوترون
بخش تولید (Production)
بخش كنترل كيفيت (Quality Control)
بخش توزيع راديودارو (Dispense)
دستگاه سیکلوترون:

دستگاه سیکلوترون نوعی شتاب دهنده ی ذرات می باشد که از طریق برقراری دو میدان مغناطیسی و الکتریکی باعث شتاب ذرات به صورت دورانی می شود، هدف از این عمل ايجاد انرژی لازم در ذره برای انجام یک واکنش هسته ای و تولید ایزوتوپ ها یا رادیونوکلوئیدهایی است که براي تهيه راديوداروها مورد استفاده قرار ميگيرند.

بخش تولید:

راديوداروهای تولید شده در بخش توليد واحد سیکلوترون عبارتند از:

FDG, NaF, FET, 68Ga-PSMA-11, 68Ga-DOTA-TATE, 68Ga-DOTA-NOC, 68Ga-DOTA-TOC, 68Ga-DOTA-Pentixafor, 68Ga-DOTA-RM2, 68Ga-DOTA-FAPI46, 68Ga-Citrate,

در بین راديوداروهای ذكر شده، بیمارستان رضوی تنها و اولین مرکز تولید کننده NaF, FET, 68Ga- Citrate می باشد.

بخش كنترل كيفيت:

واحد كنترل كيفيت شامل اتاق کنترل کیفیت و آزمایشگاه میکروبیولوژی می باشد. در این بخش راديوداروی تهیه شده از نظر خلوص شيميايي، رادیوشیمیایی، رادیونوکلوئیدی و میکروبیولوژی مورد بررسی قرار می گیرد. اين بخش شامل دستگاههای HPLC, GC, RTLC, Multichannel Analyzer (MUCHA), Radio-Detector (GABI), Dose Calibrator, pH meter, Endosafe PTS, Incubator, Autoclave, Laminar flow cabinet می باشد.

در حال حاضر در بخش پزشکی هسته ای بیمارستان رضوی سه پزشک متخصص، هفت پرستارپرتوکار، ۵ کارشناس تصویربرداری، ۵ نیروی تخصصی در سیکلوترون، سه کمک پرستار و ۴ نفر متصدی پذیرش خدمت رسانی می کنند.

بخش پزشکی هسته ای بیمارستان رضوی دارای دو سیستم مانیتورینگ یا پایش محیطی از نوع قابل حمل (Portable )می‏باشد که عبارتند از:

شارنده سفیلاسیون از نوع Como
شارنده GM از نوع Gratez
تمامی همکاران شاغل در این بخش دارای فیلم بج اختصاصی هستند که این فیلم ها هر دو ماه یکبار توسط مسئول فیزیک بهداشت بخش به امور حفاظت در برابر اشعه ارسال تا میزان پرتوگیری هر کدام از آنها معین گردد. مسئول فیزیک بهداشت می‏باید نظارت لازم در این مورد را به گونه ای اعمال می‏کند که میزان پرتوگیری همکاران شاغل در این بخش هیچگاه از مقادیر آستانه شغلی این افراد تجاوز ننماید.

تمامی همکاران شاغل در این بخش دارای پرونده بهداشتی هستند. در این پرونده آزمایشات پزشکی پرتوکاران که هر شش ماه یکبار انجام می‏شود به منظور بررسی پرتوگیری احتمالی این افراد مورد بررسی قرار گرفته و ثبت می‏شوند.

به دلیل اینکه همکاران شاغل در بخش پزشکی هسته ای حمل و نقل ظروف رادیو دارو را نیز انجام می‏دهند لذا به منظور ارزیابی دوز رسیده به دست آنها نیز از یک نوع دوزیمتر از نوع دوزیمتر انگشتی TLD استفاده می‏گردد که این دوزیمتر ها مثل انگشتر در درون انگشت این افراد قرار می‏گیرند. طبیعتاً مسئول فیزیک بهداشت گزارش دریافت از امور حفاظت دربرابر اشعه در مورد دوز دریافتی دست این افراد را نیز بررسی و ضمن اطلاع به خود این افراد ،درون پرونده مخصوص نگهداری می‏کند.

چشم اندازهای اینده بخش پزشکی هسته ای:

درمان بیماران لنفوم مقاوم به درمان با Lu-177-DOTA-RITOXIMAB
درمان بیماران مبتلا به سرطان پوستی با داروی Re-188
صادرات داروی F-18-FDG به شهرهای درخواست کننده دارو.

پزشکان
ما یک تیم عالی از پزشکان ماهر، بسیار با تجربه و با انگیزه فوق العاده داریم. ما برای انتظارات .، نیازها و استانداردهای شما تلاش می کنیم. با پزشکان ما در اینجا ملاقات کنید

فهرست