کلینیک ترک دخانیات

کلینیک ترک دخانیات بیمارستان فوق تخصصی رضوی در راستای اجرای گام‌های ۹گانه دریافت برند بیمارستان بدون دخانیات راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رضوی، دکتر انسیه عرب‌عامری، سرپرست واحد ارتقاء سلامت بیمارستان رضوی در حاشیه تأسیس و راه‌اندازی کلینیک ترک دخانیات در این بیمارستان عنوان کرد: از آن‌جا که سلامت‌محوری یکی از سیاست‌های بیمارستان رضوی است که در کنار آن نیز ارتقای سلامتِ گیرندگان خدمت از اهداف این مرکز درمانی است، دستیابی به برند «بیمارستان بدون دخانیات» نیز در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

وی افزود: بر این اساس، در واحد ارتقاء سلامت بیمارستان رضوی، فعالیت‌های خود را برای دریافت برند بیمارستان بدون دخانیات منسجم کرده‌ایم که این مسئله دستورالعمل کلی با ۹ گام اجرایی دارد و برخی از گام‌های اجرایی آن مربوط به داخل سازمان و تشکیلات بیمارستان است؛ به‌عنوان مثال سازمان بیمارستانی باید با ابلاغ دستورالعمل‌هایی، استعمال دخانیات را در اماکن بیمارستان برای کارکنان و مراجعان ممنوع کند.

دکتر عرب‌عامری ادامه داد: هم‌چنین بیمارستان متقاضی دریافت این برند باید علاوه‌بر اینکه در گزینش کارکنان خود باید عدم استعمال هر گونه دخانیات را لحاظ کند، باید برای کارکنانی که استعمال‌کننده سیگار هستند، تسهیلات ترک دخانیات را ایجاد کرده و در واقع، اقدام به شناسایی و درمان کارکنان سیگاری خود کند.

وی تصریح کرد: هم‌چنین بیمارستان متقاضی این برند باید برنامه‌های آموزشی برای مراجعان و کارکنان خود داشته باشد و از روش‌های آموزشی مانند طراحی و فضاآرایی با پوستر و اعطای بروشور برای آموزش و ارتقاء سطح دانش کارکنان و مراجعان خود بهره ببرد.

دکتر عرب‌عامری بیان کرد: در کنار این فعالیت‌ها، دو گام از دستورالعمل اجرایی این برند، با محیط پیرامون بیمارستان مرتبط است؛ یعنی بیمارستان باید اقداماتی انجام دهد تا محیط پیرامونش نیز به محیط بدون دخانیات تبدیل شود. در این راستا، بیمارستان رضوی نیز با نهادها و افراد مرتبط با این مسائل در پیرامون بیمارستان مرتبط شده و با نهادهای مجاور بیمارستان مانند شرکت کارخانجات نان رضوی، هتل توریست توس، شهرداری ‌منطقه و واحد اصناف منطقه جلساتی برگزار کرده و خواستار همکاری در این راستا شدیم تا بتوانیم تا حد ممکن محیط پیرامون بیمارستان را به محیطی عاری از دخانیات تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: در گام هشتم از این دستورالعمل، باید نهادی برای حمایت از کسانی که ترغیب به ترک سیگار دارند معرفی شود و با توجه به اینکه در مشهد، با وجود کلینیک‌های متعدد در حوزه ترک اعتیاد، در خصوص ترک دخانیات نهاد حمایتی وجود ندارد، این کلینیک را در بیمارستان فوق تخصصی رضوی راه‌اندازی کردیم و برای شروع به کار کلینیک از استاد مجربی در این حوزه دعوت به عمل آمده و ۱۰ نفر از پزشکان عمومی و روانپزشک این مرکز را برای آموزش‌های لازم برگزیده و تحت آموزش قرار داده‌ایم.

به گفته وی، مراجعان به این کلینیک، پس از مصاحبه انگیزشی توسط پرستاران، توسط پزشکان متخصص این حوزه ویزیت شده و سپس پیگیری خواهند شد و به این ترتیب، در تمام مراحل درمان، همراه مراجعه‌کننده متقاضی ترک دخانیات خواهند بود.

گفتنی است، تاکنون بیمارستان‌های کسرا و مسیح دانشوری در تهران موفق به دریافت گواهینامه برند بیمارستان بدون دخانیات شده‌اند.

فهرست