غربالگری نوزادان (ROP)

کلینیک ROP در راستای غربالگری نوزادان نیازمند جهت تشخیص و درمان به موقع و پیشگیری از نابینایی در اسفند ماه ۱۳۹۶ در بیمارستان رضوی ایجاد شده است.

زمان طلایی تشخیص رتینوپاتی نارسی ۳۲ هفته و ۶ روز یا کمتر و با وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم است.

سن اولین نوبت معاینه چشم نوزاد مجموع سن حاملگی و پس از تولد به ۳۱ هفته برسد یا حداقل ۴ هفته از تولد نوزاد بگذرد.

رتینوپاتی یا آسیب شبکیه در نوزادان نارس:

اختلالات مربوط به چشم است که بر اثر تکامل غیر طبیعی عروق خونی شبکیه و در شرایطی که اکسیژن کافی به شبکیه نمی رسد اتفاق می افتد. عواملی چون وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم و سن حاملگی کمتر از ۳۲ هفته در ابتلا به این بیماری نقش دارد. توجه آگاهانه والدین و تیم پزشکی در بخشهای نوزادان بیمارستانها می تواند در تشخیص و درمان زودهنگام و مؤثر این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

این بیماری در مراحل پیشرفته می تواند منجر به زخم شبکیه و عوارضی نظیر جداشدگی شبکیه و خونریزی زجاجیه ، انحراف و تنبلی چشم شود کما اینکه بسیاری از نوزادان مبتلا به رتینوپاتی دچار نزدیک بینی خواهند شد حتی این بیماری در مراحل بسیار پیشرفته می تواند سبب کوری شود.

آیا والدین می توانند در بهبود نوزاد کمک نمایند؟

مطالعات نشان می دهد کودکانی که وزن گیری بیشتری دارند سریعتر بهبود می یابند لذا تمام اقداماتی که موجب افزایش وزن کودک می شود به والدین توصیه می گردد.

کلینیک معاینات چشم نوزادان بیمارستان رضوی واقع در فاز۱، راهروی اصلی، جنب اتاق عمل کودکان همه روزه از ساعت ۷:۰۰ لغایت ۱۳:۰۰ آماده خدمت رسانی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی از طریق ایمیل ،گپ و تلفن به صورت غیرحضوری با ما در ارتباط باشید.

Email: ROP@razavihospital.com

TEL: 36002040- 43

فهرست