سنگ شکن برون اندامی

براساس آمارها تخمین زده می‌شود در آمریکا حدود ۲۶ میلیون نفر به بیماری کلیوی مبتلا بوده واز هر سه نفر بزرگسال یک نفر در معرض خطر ابتلا به بیماری های کلیوی قرار دارد. ما در ایران نیز خیلی از کشورهای دیگر در حوزه ابتلا به سنگ‌ کلیه متفاوت نیستیم اما نکته جالب توجه در این حوزه باور محققان بر این امر است که میزان مرگ و میر براثر بیماری های کلیوی به‌ویژه در آمریکا به عنوان کشوری پیشرفته، بیش از سرطان پروستات در مردان و سینه در زنان و یکی از مهمترین و شایعترین بیماری‌های کلیوی شناخته شده است.

یکی از راه‌های رهایی از این مشکل، شکستن و در حقیقت خورد کردن سنگ برای خروج راحت‌تر از مجاری کلیوی است که توسط دستگاه‌های فوق پیشرفته انجام می‌شود. بیمارستان رضوی به‌عنوان یکی از مراکز پیشرفته تصویربرداری در سطح استان و شرق کشور، با توجه به نیاز فراوان مراجعان به ویژه زائران به مشهد مقدس، اکنون دست به اقدامی شایسته زده و دستگاه ریچاردوُلف آلمانی، یکی از برندهای معروف در حوزه سنگ‌شکنی برون‌اندامی را در این مرکز راه‌اندازی کرده است. در سطح شهر مشهد، تاکنون استقرار چنین دستگاه پیشرفته‌ای محقق نشده بود و فقط یک مرکز خصوصی، سنگ‌شکنی برون‌اندامی را انجام می‌داد که پس از این، با راه‌اندازی این دستگاه در بیمارستان رضوی، زائران و مجاوران امام رضا(ع)، بیماران گزینه‌های بیشتری برای انتخاب مراکز سنگ‌شکنی در مشهد خواهند داشت.

دستگاه مستقر در بخش سنگ‌شکنی برون‌اندامی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی بسیار پیشرفته بوده و از نظر بروز عوارض پس از سنگ‌شکنی مانند خونریزی‌های اطراف کلی، آسیب‌های ناشی از سنگ‌شکنی و ایجاد خونریزی‌های ادراری بسیار ایمن محسوب شده و کم‌ترین خطرات را برای بیماران دربر خواهد داشت و در حقیقت، مناسب‌ترین سنگ‌های کلیوی از نظر سایز و محل استقرار در کلیه برای استفاده از این دستگاه، سنگ‌های زیر یک سانتی‌متر و پس از آن‌، سنگ‌های زیر دو سانتی‌متری داخل کلیه هستند. هم‌چنین سنگ‌های حالب فوقانی که سایز خیلی بزرگی نداشته باشند، برای انجام این نوع سنگ‌شکنی توصیه می‌شوند.

در حقیقت دستگاه مستقر در این مرکز درمانی یکی از برندهای بسیار معروف در تصویربرداری دنیاست و مراجعان دارای سنگ‌های کلیه می‌توانند پس از معاینه و تجویز پزشکان اورولوژیست، متخصصان و جراحان کلیه و مجاری ادراری به بخش تصویربرداری مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.

دقت دستگاه سنگ‌شکن این بیمارستان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است چراکه اشعه‌ها تنها بر روی سنگ تشکیل شده در کلیه یا مجاری ادراری متمرکز شده و به بافت‌ کلیه آسیب نزنند. وقتی امواج صوتی بخواهند وارد بدن شوند، اگر قرار باشد در یک نقطه متمرکز شده و سنگ را بشکنند، در صورتی که به درستی هدایت نشوند ممکن است به بافت‌های اطرافی نیز آسیب برسانند و مثلا به استخوان‌های مهره‌های ستون فقرات صدمه وارد کنند که با توجه به پیشرفته بودن دستگاه و هم‌چنین وجود دستگاه سونوگرافی پیشرفته می‌توان به راحتی آن را کنترل کنیم.

فهرست