روابط عمومی

برای نخستین بار؛ عمل موفقیت‌آمیز VIV دریچه قلب در بیمارستان فوق تخصصی رضوی انجام شد

مدیر گروه قلب و عروق بیمارستان فوق تخصصی رضوی از انجام عمل موفقیت‌آمیز تعویض دریچه قلب به روشVIV برای نخستین بار در استان خراسان رضوی در این بیمارستان خبر داد.

دکتر محمود شبستری در این خصوص در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این عمل غیرتهاجمی بر روی مردی چهل و هفت ساله که دریچه سه لتی(دریچه تریکوسپید) قلبش حدود شش سال قبل به روش قلب باز جراحی شده بود، اما به دلیل تخریب دریچه عمل شده قبلی برای بار دوم نیاز به تعویض دریچه داشت، به روش عمل بسته انجام شد.
وی گفت: به طور معمول جراحی دوباره این گونه بیماران قلبی با مشکلاتی همراه است و درمان‌های دارویی که برای آن‌ها پیشنهاد می‌شود نیز عوارض بسیاری به دنبال دارد. از این رو تیم پزشکی بیمارستان رضوی تصمیم گرفت تا به جای شکافتن قفسه سینه این بیمار از روش کاشت دریچه از طریق کشاله ران در دریچه جراحی شده قبلی استفاده کند.
دکتر شبستری از این روش با عنوان «VIV» یا «Valve in Valve» نام برد و افزود: این عمل را مشابه عمل‌های تاوی(TAVI) و با مشارکت تیمی متبحر متشکل از جراح قلب، فوق تخصص اکو، فوق تخصص اینترونشن، دو فوق تخصص بیهوشی قلب و… به بهترین شکل ممکن در یکم مردادماه در بخش آنژیوگرافی بیمارستان رضوی انجام دادیم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: خدا را شاکر هستیم که نتایج انجام این عمل مثبت بوده و بیمار نیز در وضعیتی پایدار از بیمارستان مرخص شده است. همچنین این بیمار قلبی به واسطه انجام عمل VIV از مصرف حجم بالایی از داروها و مشکلات ناشی از بیماری رها شده است.
مزایای روش‌های بسته تعویض دریچه قلب
دکتر شبستری گفت: این عمل VIV توسط تیم بسیار مجرب بیمارستان رضوی اعم از تیم‌های کت لب و آی.سی.یو جراحی قلب بیمارستان که در چند سال اخیر موفقیت‌های بسیار خوبی در راستای انجام روش‌‌های جدید عمل قلب از جمله تاوی در سطح کشور کسب کرده است، صورت گرفت.
وی با تأکید بر این‌که در طی چند سال گذشته، حدود ۸۰ عمل تاوی در بیمارستان رضوی انجام شده است، بیان کرد: عملی که به طور معمول با جراحی قلب باز برای بیماران انجام می‌شود را می‌توان با روش غیرتهاجمی و بسته تاوی انجام داد.
فوق تخصص قلب و عروق(فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی) بیمارستان رضوی افزود: در این روش، دریچه قلب بدون باز شدن قفسه سینه تعویض یا کاشته می‌شود. در واقع دریچه جدید از طریق کشاله ران بیمار با تکنیک آنژیوگرافی در مدت ۳۰ دقیقه کاشته شده و بیمار پس از مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت می‌تواند از بیمارستان مرخص شود.
جذب بالای نیروهای متخصص و مجرب
وی گفت: این بیمارستان از جمله مراکز فعال درمانی در حوزه قلب و عروق کشور به شمار می‌آید که در آن ماهانه به طور میانگین حدود ۴ تا ۶ عمل مشابه این عمل قلب انجام می‌شود. حتی گاهی این آمار به ۱۰ عمل در ماه می‌رسد.
دکتر شبستری با اشاره به این‌که تعداد جراحان و پزشکان حوزه قلب و عروق بیمارستان رضوی به حدود یکصد نفر می‌رسد، ادامه داد: بیمارستان با جذب این تعداد متخصص در حوزه قلب و عروق توانسته سرمایه عظیم و ارزشمندی در این حوزه در مشهدمقدس گردآوری کند.
وی خاطرنشان کرد: انجام به روزترین و جدیدترین روش‌های درمانی قلب، از جمله اهدافی است که آستان قدس رضوی و مدیریت بیمارستان رضوی برای گروه قلب این بیمارستان در طول مدت فعالیش تعریف کرده است و خوشبختانه بیمارستان توانسته هر ساله به این هدف نزدیک‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *