روابط عمومی

گفتگو با استادی که مبتکروآغاز کننده روش های جدید جراحی مغز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است

دکتر محمد فرجی راد، یکی از اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در مقام استاد تمامی همچنان در عرصه آموزش حضور دارد و مبتکر روش های درمانی جدید در این دانشگاه است .

دکتر فرجی راد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه سال ۵۱ وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است و سال اخر انترنی ایشان مصادف با دوران پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: در آن زمان هر کس در رشته تحصیلی خود جز ۵ درصد دانشجویان برتر سال بود ،می توانست بدون سربازی به مقطع تخصص  وارد شود .

وی با بیان اینکه اما این قانون بخاطر تغییرات پیروزی انقلاب مورد بی توجهی مسئولین دانشگاه آن زمان قرار گرفت و من به سربازی اعزام شدم، خاطر نشان کرد: پس از اقدام برای ثبت سربازی ، به دلیل تک فرزند بودن معاف شدم و بعد از قبولی در آزمون به عنوان رزیدنت   جراحی اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل شدم.

دکتر فرجی راد با اشاره به اینکه بعد از شروع تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، متوجه شدم که جراحی اعصاب در این دانشگاه تصویب نشده و در نهایت به من مدرک جراحی عمومی داده می شود از همین رو به   دانشگاه تهران  رفتم ودر آن دانشکاه مشغول به ادامه تحصیل شدم، تصریح کرد: بعد از پایان تحصیل  وکسب رتبه اول بورد  تخصصی جراحی مغز واعصاب ایران  ، دوباره  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان عضو هیات علمی شروع بکار کردم . و در هر سه دوره استادیاری، دانشیاری و استادی به عنوان جوان ترین نیرو محسوب می شدم و در آن مدت  دوبار به عنوان پژوهشگر برتر بالینی دانشگاه برگزیده شدم.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از زمان اشتغال من به عنوان عضو هیات علمی تاکنون  حدود ۸۰ دستیار در رشته جراحی مغز و اعصاب از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۱۳ نفرازهمان فارغ التحصیلان به عنوان عضو هیات علمی در گروه جراحی مغز و اعصاب این دانشگاه فعالیت می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :در سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱   دوره آموزشی نورو واسکولار در المان و سوییس  گذراندم و از آن زمان تنها کسی بودم که مدرک فلوشیپ  تصویب شده در ایران را دارم  وجراحی میکروسکوپی عروق مغزی را انجام میدهم.

دکتر فرجی راد با اشاره به اینکه در دوران دانشجویی با همسرم که دانشجوی پزشکی و اهل بیرجند بودند، اشنا شدم و ازدواج کردیم و ثمره این زندگی دو فرزند است که هر دو پزشک هستند، ابراز کرد: در دوران دانشجویی کمک هزینه دانشگاه به علاوه خدمت یک شیفت کشیک در هفته در بیمارستان ، پاسخگوی هزینه های زندگی بود اما شرایط اقتصادی امروز پرداختن به این موضوعات را برای نسل جوان دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از فرزندانم متخصص روان پزشکی ودیگری رزیدنت نورولوژی در دانشگاه تورنتو کانادا است، اظهار کرد: همسرم فوق تخصص اعصاب کودکان است و در قالب یک کلینیک کلیه خدمات را درحوزه اعصاب و روان به بیماران ارایه می دهیم .

روند درمان بیماران باید اصلاح شود

دکتر فرجی راد با بیان اینکه در تمام دنیا درمان از آموزش منفک شده است زیرا متخصص مجوز فعالیت و درمان بیماران را دارد و رزیدنت باید فقط تحت آموزش قرار گیرد زیرا می تواند سهوا موجب زیان  به بیمار شود، ابراز کرد: باید روند درمان بیماران اصلاح شود و بیمار به جای مراجعه به پزشکان متعدد در یک حوزه درمانی، از طریق پزشک خانواده به یک متخصص ارجاع داده شود تا هم هزینه های درمانی کشور کاهش یابد و هم  بیماران درمان مورد تاییدی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در کشورهای خارج  بیماران اورژانسی در اولویت درمان قرار دارند و توسط پزشک متخصص ویزیت می شوند، اظهار کرد: در حوزه درمان بیماریها نیز زمانی که وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده بودم ، ضربه مغزی و تومورهای مغزی مساوی با مرگ قلمداد می شدند اما در حال حاضرمن بدون اینکه حتی یک واحد خون مصرف یا رزرو شود ، عمل های جراحی مغز را انجام می دهم.

وی با بیان اینکه از محضر پروفسور سمیعی  ،پروفسور یاشارگیل  ،پروفسور جاناتا   وپروفسور آیوور اساتید توانمند جراحی مغز و اعصاب استفاده کرده ام، گفت:  رزیدنت های من همیشه جز   برترهای بورد هستند وهمانطوری که گفته شد تعدادی از آن ها به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کارگیری شدند.

استاد پیشکسوت جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  در حوزه آموزش دانشجویان نیز استاد پیشکسوت تقلیل ساعت دارد اما من همانند روزهای اول فعالیت در کسوت عضو هیات علمی در بیمارستان حضور دارم و به دانشجویان نیز توصیه می کنم در مسیر علم آموزی از من نیز جلوتر باشند چون فقط در این شرایط امکان توسعه علم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حضور پررنگ در سخنرانی های بین المللی از دیگر فعالیت هایی است که در این عرصه سالیان زیادی فعالیت داشته ام، ابراز کرد: در حوزه جراحی های نوین در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز پیشگام بودم و عمل هایی مانند انوریسم مغزی ،ناهنجاری عروق، عمل جراحی بدون خون ، عمل های  ازراه بینی ، نورو اندوسکوپی  ،جراحی اپیلپسی و  انوریسم شریان خلفی مغزی و… برای اولین بار توسط من در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

دکتر فرجی راد با بیان اینکه حدود ۴۰ سال است که زودتر از رزیدنت وارد اتاق عمل می شوم و در  پوزیشن و بیهوشی بیمار دخالت دارم و هیچ وقت به دانشجو نگفتم کار را شروع کن تا من بیایم ، اظهار کرد: حتی در عمل های ویژه  رزیدنتی که قبل ازعمل در مورد عملی که میخواهد انجام بشود مطالعه نداشته است وبه سوالات کلیدی نتواند جواب بدهد را اجازه شرکت در عمل را نمیدهم .

وی تاکیدکرد : به دانشجویان توصیه می کنم همیشه قبل از ارائه درس توسط اساتید، مروری بر محتوا داشته باشند تا درمورد موضوع حضورذهن داشته باشند تا مطلب را به خوبی درک کنند علاوه براین به مسئولین توصیه میکنم که شایسته سالاری را مد نظر قرار دهند و سیاست را از علم جدا کنندو سعی شود تا در کمال احترام  به علم وعالم همکاران با علاقه وپشت گرمی درامر آموزش ودرمان  در خدمت باشند  .

دکتر فرجی راد بیان کرد: علاوه بر آموزش، در حوزه پژوهش نیز حدود ۴۰ مقاله بعد از رتبه استادی  در مجلات خارجی به چاپ رساندم  و در مجموع حدود ۲۰۰ مقاله فارسی و انگلیسی   در ژورنال معتبر علمی از من به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *