اخبار بیمارستان رضوی

تشکیل کارگروه «بهداشت، درمان و تهدیدات نوین» آستان قدس رضوی

کارگروه «بهداشت، درمان و تهدیدات نوین» مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی، با توجه به سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی و ضرورت ارتقای توانمندسازی بنیاد بهره‌وری موقوفات در برابر مخاطرات، تهدیدها، حوادث و بحران‌ها، کارگروه بهداشت درمان و تهدیدات نوین در زیرمجموعه این بنیاد تشکیل و دبیرخانه این کارگروه در محل بیمارستان فوق تخصصی رضوی شروع به کار کرد.
در این راستا، نخستین جلسه کارگروه بهداشت، درمان و تهدیدات نوین مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل و در ادامه همکاری‌های مشترک مجموعه آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالن کنفرانس مدیریت بیمارستان رضوی برگزار شد.
در این جلسه نیز جمعی از مدیران، رؤسا و معاونان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، بیمارستان رضوی، شرکت داروسازی ثامن، مؤسسه خدمات دارویی رضوی، مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی، یگان حفاظت شهرستان مشهد، دانشکده بهداشت، مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاونت درمان و معاونت بهداشت این دانشگاه حضور داشتند.
در این جلسه، پس از بیان مباحث کلی کارگروه بهداشت، درمان و تهیدات نوین، مدیران حاضر نکات و پیشنهادات خود را در خصوص بندهای مختلف مأموریتی این کارگروه مطرح کردند.
همچنین کمیته‌ای تخصصی با تعیین وظایف اعضای آن تشکیل شد تا حاضران در آینده‌ای نزدیک نظرات کارشناسی‌شان را درباره موضوعات جلسه ارائه دهند.

تدوین سند راهبردی تا مدیریت بحران در حوزه بهداشت و درمان
«هدایت و راهبری تولید، مدیریت دانش و تدوین سند راهبردی بهداشت و درمان»، «مصون‌سازی، پایدارسازی و نهادینه‌سازی اصول، الزامات و ملاحظات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت و درمان آستان قدس رضوی» و «تأمین منابع، تجهیزات و اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز به منظور مواجهه با شرایط اضطرار و بحران»، از جمله مأموریت‌های تخصصی این کارگروه است.
علاوه‌براین، «پیش‌بینی، شناسایی، هشدار به موقع و انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه همه‌گیری بیماری‌های انسانی، نسبت به ایجاد مراکز پایش و هشدار»، «تبیین ضوابط اصولی کمک‌های اولیه، تریاژ، تخلیه، انتقال مصدومین و درمان اضطراری در شرایط بحرانی با همکاری دستگاه‌های مرتبط» و «شناسایی، هماهنگی و تعامل با مراکز امدادی و درمانی پشتیبان در شرایط اضطرار و بحران»، از دیگر مأموریت‌های تخصصی این کارگروه به شمار می‌آید.
کارگروه بهداشت، درمان و تهدیدات نوین ماموریت‌های دیگری هم دارد که می‌توان به «تهیه بانک اطلاعاتی نیروهای متخصص و عملیاتی برای فراخوان در شرایط بحران»، «کنترل و پایش تخصصی حوزه بیماری‌های مشترک دام و انسان»، «تعیین نقش و وظایف سایر بنیادها، سازمان‌ها، مراکز، مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی» و «تعیین نحوه تعامل و شرح وظایف سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های بحران مدار شهری، استانی و کشوری» اشاره کرد.

شایان ذکر است، تأمین پایداری حوزه سلامت قبل و در زمان وقوع حوادث و سیاست‌گذاری در ارتباط با بازسازی و مقاوم‌سازی نظام سلامت، رصد و پایش تهدیدات و حوادث شیمیایی و پرتوی و مصون‌سازی زیرساخت‌های شیمیایی و الزامات و ملاحظات زیستی در حوزه‌های انسانی، کشاورزی و نباتات، دام و طیور، آب، غذا و دارو، از جمله مهمترین مأموریت‌ها در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *