اخبار بیمارستان رضوی

پیام روز جهانی سکته مغزی

پیام مدیر عامل محترم بیمارستان رضوی به مناسبت روز جهانی سکته مغزی

با شعار جهانی زمان طلایی برای درمان سکته مغزی

سکته مغزی دومین عامل اصلی مرگ در جهان است. خطر سکته مغزی در طول زندگی بویژه در کشور های با سطح اقتصادی- اجتماعی متوسط تا پایین نیز طی ۲۰ سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر از هر چهار نفر یک نفر در طول زندگی دچار سکته مغزی می شود سکته مغزی می تواند در هر سنی و در هر زمانی رخ دهد . از جمله عوامل خطر اصلی برای سکته مغزی، فشار خون، افزایش وزن یا BMI ، افزایش قند خون یا دیابت ، آلودگی ذرات معلق محیط و سیگار کشیدن و خطرات غذایی (رژیم غذایی سرشار از سدیم و گوشت قرمز)  می باشد .علائم این بیماری اغلب به سرعت رخ می‌دهد و شایع ترین و اصلی ترین علایم آن بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پا (به خصوص در یک طرف بدن ) مشکل در صحبت کردن است. عوارض ناشی از سکته حاد مغزی نیز شامل هزینه های درمانی و بازتوانی و از کارافتادگی قسمتی از نیروی کار مفید جامعه است که سالیانه هزینه هنگفتی را بر نظام سلامت کشور و خانواده ها تحمیل می کند.

لذا دولت‌ها، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و عموم مردم باید تلاش‌های خود را برای افزایش آگاهی، آموزش افراد در مورد عوامل خطر، پیاده‌سازی استراتژی‌های موثر و در دسترس پیشگیری از خطر سکته مغزی و ایجاد آگاهی از علایم  بیماری و اقدام فوری  برای درمان را، افزایش دهند این اقدامات به همراه فراهم نمودن امکان دسترسی آسان به درمان و مراقبت از سکته مغزی به کاهش بار سکته مغزی کمک قابل توجهی خواهد نمود.

بیمارستان رضوی نیز در راستای مأموریت خود این خدمات را در سه سطح ارائه می نماید:

  1. در سطح جامعه ضمن اطلاع رسانی علایم سکته مغزی و لزوم اقدام عاجل در انتقال سریع و ایمن بیمار به مرکز درمانی مجهز به خدمات اورژانس درمان سکته مغزی (کد ۷۲۴) که شاید مهم ترین علت تأخیر در شروع درمان موثر این عدم آگاهی باشد همچنین ارائه خدمات غربالگری رایگان سلامت در کلینیک پرستاری آموزش سلامت و یا حضور در سایر اماکن جامعه شهری و ارائه خدمات ویژه کلینیک چکاپ از این جمله می باشد
  2. در سطح فوریت های پیش بیمارستانی با هماهنگی مرکز اورژانس و سیستم ارجاع به جلوگیری  از تأخیر در شروع درمان موثر بیماران اقدام حیاتی انجام می شود
  3. درسطح بیمارستانی با حضور پزشکان مجرب و فراهم نمودن امکانات تشخیصی، درمانی به روز با تسریع در ارائه این خدمات برای جلوگیری از بروز تأخیر یا از دست رفتن شانس شروع درمان به موقع در بیماران سکته حاد مغزی اقدامات بسیار چشمگیری شده است امکانات فوق شامل تجهیز اورژانس بیمارستان ، فعال نمودن کد  ۷۲۴ برای پذیرش سریع ، تجهیز بخش آنژیو گرافی و آنژوپلاستی عروق مغزی برای درمانهای نوین عروق مغزی و تجهیز بخش SICU یا مراقبت های ویژه بیماران سکته مغزی برای خدمات مراقبتی مورد نیاز بعد از عمل جراحی  می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *