روابط عمومی

نجات مادر دوقلوهای تازه متولدشده از مرگ حتمی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی

مادر دوقلوهای تازه متولدشده در پرتوی لطف الهی، عنایت حضرت رضا(ع) و به همت تلاش‌ شبانه‌روزی تیم پزشکی و پرستاری بیمارستان فوق تخصصی رضوی در آستانه سال نو از مرگ حتمی نجات یافت.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رضوی، ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، بانویی که دو قلو باردار شده بود، در سی و سومین هفته بارداری به دلیل فشار خون بالای دوره بارداری و تنگی نفس، از مطب پزشک زنان در سطح شهر مشهد به بیمارستان رضوی مراجعه کرد و پس از بستری و انجام اقدامات درمانی و حیاتی اولیه، تحت عمل سزارین اورژانسی قرار گرفت.

 

تولد دوقلوها با شرایط مناسب 

دوقلوهای پسر این مادر که با شرایط مناسب متولد شده بودند، در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان(NICU) بیمارستان رضوی تحت نظر قرار می‌گیرند. مادر نیز به بخش مراقبت‌های ویژه بزرگسالان(ICU) بیمارستان منتقل شده و به دستگاه تنفس مصنوعی متصل می‌شود و تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرد.

وضعیت مادر به دلیل جمع شدن مایع در ریه، افت اکسیژن خون، فشار خون بالا و نامنظمی تنفس، پیچیده شده بود، از این رو سیستم مشورت گروهی تخصصی بیمارستان برای بیمار برقرار شد.

در این راستا گروهی از متخصصان رشته‌های مختلف به بررسی تخصصی وضعیت بیمار و مشورت پرداختند و اقدامات درمانی فوق تخصصی برای مادر انجام شد، اما به دلیل تنفس‌های نامنظم او همچنان خطر بالای مرگ مادر وجود داشت.

با تلاش شبانه‌روزی تیم پزشکی و پرستاری متخصص بیمارستان رضوی، شرایط بیمار با ارائه خدمات دارویی و مراقبت‌های ویژه پرستاری در ۲۵ اسفندماه رو به بهبودی رفت و بیمار از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شد و تحت کنترل دارویی قرار گرفت.

این مادر پنج روز پس از زایمان به روش سزارین و تولد دو قلوهای پسرش، در ۲۸ اسفندماه به لطف الهی و با تلاش بی‌وقفه تیم توانمند بیمارستان رضوی به سلامت با دو نوزادش از بیمارستان مرخص شد.

 

بارداری با سابقه نارسایی قلبی

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه جراحی بیمارستان رضوی اظهار کرد: این گروه از بیماران، از موارد بسیار پیچیده و سخت درمانی هستند که متأسفانه ممکن است به مرگ مادر منجر شود.

دکتر محمود خرسند در توضیح چنین موارد درمانی گفت: برای این مادر جوان و موارد مشابه او که دارای سابقه نارسایی قلبی و نارسایی شدید دریچه میترال هستند، بارداری و عمل زایمان، بیهوشی و شرایط پس از عمل خطرناک است و باید تحت نظر پزشک قرار گیرند.

او ادامه داد: این مادر پس از انجام عمل سزارین اورژانسی، علائم نارسایی دریچه میترال و قلبی‌اش شدیدتر شده و با علائم اِدم ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود.

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان رضوی گفت افزود: پس از انجام روند درمانی و تجویز داروهای لازم، بیمار با وجود شرایط جسمی وخیم به لطف خدا، عنایت حضرت رضا(ع) و دعاهای همراهانش رو به بهبودی رفت و از دستگاه تنفس مصنوعی جدا و در نهایت از بیمارستان مرخص شد.

 

درمان بیمار توسط گروهی متخصص

دکتر خرسند اظهار کرد: مجموع تجهیزات فوق تخصصی بخش‌های جراحی، ICU و NICU بیمارستان رضوی و همچنین فراهم بودن داروهای مورد نیاز بیمار، موجب شد درمان‌های انجام شده نتیجه مثبتی داشته باشد.

او ادامه داد: تیم متبحر پزشکان فوق تخصص و متخصص این بیمارستان در رشته‌های کلیه، قلب، زنان، رادیولوژی، بیهوشی و مراقبت‌های ویژه که بر بالین بیمار حاضر شدند و همچنین پرستاران باتجربه بخش مراقبت‌های ویژه نیز در این خصوص نقش بسیار تاثیرگذاری ایفا کردند.

دکتر خرسند خاطرنشان کرد: بیمارستان رضوی دارای بخش‌های بسیار مجهز و فعالی در حوزه زنان و زایمان است و بسیاری از مادران باردار پرخطر از سطح خراسان رضوی و استان‌های همجوار به این بیمارستان ارجاع داده می‌شوند. در چند سال اخیر در دوران شیوع بیماری کرونا نیز موارد مشابه در بیمارستان وجود داشت که مادر و نوزاد از مرگ حتمی نجات یافتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *