روابط عمومی

ترخیص سنگین‌ وزن‌ترین نوزاد ایرانی از بیمارستان رضوی/ بخشش هزینه درمان؛ هدیه آستان قدس

«مهدی»؛ سنگین وزن‌ترین نوزاد ایرانی که با وزن حدود ۷ کیلوگرم در عملی اورژانسی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهد مقدس متولد شده بود، با شرایط خوب و پایدار و بدون پرداخت هیچگونه هزینه درمان از این بیمارستان ترخیص شد. 

به گزارش آستان نیوز، این نوزاد پسر که بامداد یکم آذر ۱۴۰۲ پس از انجام عمل سزارینی سخت و نفس‌گیر با وزن ۶ کیلو و ۹۰۰ گرم در بخش زنان بیمارستان رضوی متولد شده و در واحد مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان(NICU) تحت نظر و درمان قرار گرفته بود، سه‌شنبه چهاردهم آذرماه از این بیمارستان مرخص شد و در آغوش مادر به خانه رفت.
بدین ترتیب پس از دو هفته مراقبت ویژه تیم پزشکی و پرستاری بیمارستان از این نوزاد که مهدی نام گرفته است، با حمایت تولیت آستان قدس رضوی هزینه ۳۲ میلیون تومانی تولد و درمان او در این بیمارستان به خانواده‌اش هدیه داده شد.
روایت تولد تا ترخیص آقا مهدی
ساعت ۲ بامداد یکم آذر ماه جاری بود که زنی با شکایت درد زایمان و وزن ۱۰۰ کیلوگرم به بیمارستان رضوی مشهد منتقل شد. این مادر هشتمین دوره حاملگی خود را سپری می‌کرد و پیش از این، صاحب چهار فرزند شده بود.
با تشخیص به موقع دکتر نگار رمضان‌پور پزشک متخصص زنان و زایمان که آن شب در بیمارستان کشیک بود، این بانوی باردار تحت عمل سزارین اورژانسی قرار گرفت و نوزاد سالم متولد شد. شرایط مادر نیز به سرعت تحت کنترل قرار گرفت.
اگرچه بیشتر فرزندان این مادر با وزن بالای ۴ کیلوگرم متولد شده بودند، اما تولد نوزادی با وزن حدود ۷ کیلوگرم، اتفاقی کم‌سابقه و نادر در دنیا و ایران بود، از این رو این تولد مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.
نوزادان در زمان تولد به طور معمول وزن ۲ و نیم تا ۴ کیلوگرم دارند و تولد نوزادی بالای ۴ کیلوگرم پرخطر محسوب می‌شود و نوزاد باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرد.
خوشبختانه مهدی چند روزه فقط مبتلا به پرفشاری شریان ریه بود که با تجویز دارو این مشکل کوچک قلبی نیز برطرف شد و او سرانجام در پرتوی الطاف الهی و عنایت امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع) توانست با حال عمومی خوب از بیمارستان رضوی مرخص شود.
دیابت مادر و سابقه خانوادگی تولد نوزادانی با وزن بالا به عنوان یک عامل ژنتیکی، از جمله عوامل اثرگذار در تولد چنین نوزاد سنگین وزنی بود که از آن با اصطلاح «ماکروزومی جنین» در علم پزشکی نام برده می‌شود.
شایان ذکر است، بیمارستان رضوی علاوه بر برخورداری از تجهیزات و امکانات پیشرفته، با دارابودن نیروهای متخصص و مجرب و همکاری تیمی بسیار خوب و سریع کادر درمان خود، بارها توانسته با انجام عمل‌های خاص، مادران باردار و نوزادان نارس و غیرطبیعی را از مرگ حتمی نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *