روابط عمومی

اجرای طرح پویش ملی سلامت در بیمارستان رضوی/ کنترل قند و فشارخون روزانه ۱۰۰ نفر

این روزها بیمارستان فوق تخصصی رضوی میزبان طرح «پویش ملی سلامت» است، طرحی که در قالب آن روزانه به طور میانگین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر از مراجعان بیمارستان از خدمت رایگان کنترل قند و فشار خون و آموزش‌های مرتبط بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش آستان نیوز، این طرح از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و از ۲۰ آبان سال جاری آغاز شده است که اجرای آن تا ۱۵ دی ماه در کشور از جمله بیمارستان رضوی ادامه خواهد داشت.
هدف از انجام این طرح همچون برنامه‌های مشابه در سال‌های گذشته، افزایش نسبی شناسایی و شروع درمان در بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون و نیز آگاهی جامعه نسبت به خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس این دو بیماری است که این شناسایی همواره با آموزش به مراجعان همراه بوده است. گروه هدف آن نیز تمامی افراد بالای ۱۸ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی کشور هستند.
برپایی دو ایستگاه در بیمارستان
در این راستا کلینیک پرستاری واحد آموزش و ارتقای سلامت بیمارستان رضوی همزمان با آغاز اجرای طرح از ۲۰ آبان ماه، اقدام به برپایی دو ایستگاه‌ طرح پویش ملی سلامت با هدف غربالگری قند و فشار خون مراجعان، افزایش آگاهی گروه هدف و ارائه آموزش‌های مؤثر برای اصلاح سبک زندگی مراجعان خود کرده است.
به منظور دسترسی آسان‌تر مراجعان، این دو ایستگاه در مناطق پرتردد بیمارستان رضوی برپا شده و همه روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ در لابی ساختمان شماره یک بیمارستان در محل کلینیک مرکزی، ورودی آزمایشگاه و تصویربرداری و نیز لابی ساختمان شماره دو در محل پذیرش بخش جراحی به مراجعان ارائه خدمت می‌کنند.
همچنین تیم پرستاری طرح ملی پویش سلامت در شیفت بعدازظهر در دو نوبت در هفته، یک نوبت در بیمارستان رضوی و نوبت دیگر در خارج از بیمارستان به گروه هدف خدمت‌رسانی می‌کنند. در اجرای این طرح نیز در مجموع ۳۰ پرستار مشارکت دارند.
بیمارستان رضوی همچنین در تلاش است در ایام پایانی آذرماه با زمان‌بندی مشخص، این طرح را همراه با آموزش بین کارکنان بیمارستان اجرا کند.
ارتقاء سطح طرح پویش ملی سلامت
انجام طرح پویش ملی سلامت در سال جاری طبق ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطحی بالاتر انجام می‌شود که مهم‌ترین ویژگی آن کنترل دقیق فشار خون و قند خون است.
بدین منظور اندازه‌گیری فشار بیمار طی دو مرحله صورت می‌گیرد؛ نخست فشار خون با نبض گرفته می‌شود تا محدوده فشار خون فرد مشخص شود و در نوبت دوم این کنترل فشار با گوشی پزشکی یا فشارسنج دیجیتال یا دستی انجام می‌شود. کنترل قند خون نیز به صورت ناشتا ثبت می‌شود.
کنترل دو مرحله‌ای فشار خون، تکمیل دقیق پرسش‌نامه طرح امسال که نسبت به سال‌های گذشته با جزئیات بیشتری همراه است و همچنین پایبندی بیمارستان رضوی به اجرای صحیح و اصولی آن، مقداری از شتاب افزایش آمار جامعه نمونه نسبت به طرح‌های گذشته کاسته است.
بهبود سلامت جامعه 
بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با توجه به رسالت‌های خود علاوه‌بر فعالیت در حوزه درمان و مراقبت، در گامی جلوتر در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها نیز فعالیت می‌کنند. با ارزیابی و افزایش آگاهی به موقع در جامعه می‌توان از بروز برخی بیماری‌ها در کشور پیشگیری کرد، چراکه شناسایی زودرس این بیماری‌ها به شروع مراقبت‌های درمانی و کنترل آن‌ها کمک می‌کند.
همچنین با انجام این غربالگری‌ها در میان افراد بالای ۱۸ سال می‌توان وضعیت جامعه را از نظر ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون بررسی کرد و پیش‌بینی‌های لازم را نسبت به شرایط جامعه انجام داد.
خدمات‌رسانی تیم بیمارستان در سطح شهر
بیمارستان رضوی از ابتدای تأسیس خود در اجرای طرح‌ها و پویش‌های مختلف حوزه سلامت مشارکت داشته و از سال ۱۳۹۲ نیز به همت کلینیک پرستاری واحد آموزش و ارتقای سلامت به صورت رسمی در مناسبت‌های مختلف به اجرای این طرح‌ها از جمله ارائه خدمت رایگان غربالگری قند و فشار خون و آموزش‌های مرتبط آن در بیمارستان و سطح جامعه پرداخته است.
حرم مطهر رضوی، مساجد و مدارس، از جمله نقاطی در سطح شهر مشهد بوده است که پرستاران این واحد به ارائه خدمت رایگان به گروه‌ها و اقشار مختلف مردم پرداخته‌اند که حضور تیم اعزامی بیمارستان در مسجد امام علی(ع) با همکاری یکی از سفیران سلامت آن، از جمله این موارد به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *