اخبار بیمارستان رضوی

برای نخستین بار در مشهد انجام شد؛ راه‌اندازی سامانه الکترونیکی «پیگیری پس از ترخیص» در بیمارستان رضوی

سامانه «فالوآپ؛ پیگیری پس از ترخیص بیماران» برای نخستین بار در مشهد در بیمارستان فوق تخصصی رضوی، الکترونیکی و به سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS) نیز متصل شد.

 

به گزارش آستان‌نیوز، پیگیری وضعیت بیماران پس از ترخیص، یکی از الزامات نظام سلامت است و بیمار نباید پس از ترخیص به حال خود رها شود، بلکه لازم است تحت خدمات حمایتی مشاوره و آموزش پزشکی قرار بگیرد. بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و خدمات خود در این حوزه را گسترش داده است.

 

افزایش رضایت بیماران و همراهان
سرپرست پرستاری واحد آموزش و ارتقای سلامت بیمارستان رضوی در این باره گفت: این واحد در سه حوزه «ارتقای سلامت بیمار و خانواده»، «ارتقای سلامت کارکنان» و «ارتقای سلامت جامعه» فعالیت دارد و اقدامات اثرگذاری در این حوزه‌ها در سال‌های اخیر انجام داده است و یکی از آن‌ها طرح پیگیری پس از ترخیص است.
حکیمی افزود: از نظر قانونی، بیمارستان‌ها پس از ترخیص بیماران مسئولیت قانونی نسبت به طی شدن دوره نقاهت ندارند اما اجرای برنامه فالوآپ و تماس با بیمارانی که این دوره را سپری می‌کنند، موجب افزایش روحیه و انرژی آنها می‌شود و طی مدت اجرای این طرح در بیمارستان رضوی، بازخوردهای مثبت بسیاری دریافت کرده‌ایم و این امر در میزان رضایتمندی بیماران و همراهان آن‌ها نیز اثرگذار بوده است.

 

آغاز اجرای طرح از سه سال قبل
تکتم حکیمی افزود: اجرای این برنامه در بیمارستان رضوی از سه سال قبل آغاز شده، اما در این مدت اطلاعات بیماران و انجام پیگیری‌ها در دفاتر کاغذی ثبت می‌شد و نیاز بود اصلاحاتی در آن انجام شود.

 

ایجاد سامانه الکترونیکی
حکیمی افزود: بیمارستان رضوی که در ارزیابی اعتباربخشی ملی بیمارستان‌ها در سال ۱۴۰۰ «درجه یک عالی» را کسب کرده است، در نظر دارد در حوزه پیگیری‌های پس از ترخیص بیماران نیز جایگاه برتر کشوری را داشته باشد، از این رو از خردادماه امسال، روند اجرای این برنامه در این بیمارستان را از فرم کاغذی به دیجیتالی تغییر داده که کارایی آن ارتقا یابد.

 

بیماران محروم، اصلی‌ترین گروه هدف
وی تصریح کرد: باتوجه به عدم دسترسی اقشار آسیب‌پذیر و محروم به خدمات سلامت، این گروه از بیماران جزء اولویت‌های نخست و از اصلی‌ترین گروه‌های هدف فالوآپ بیمارستان هستند، به‌خصوص که در بسیاری از موارد می‌توان مشکلات آنها را با یک تماس تلفنی برطرف کرد و مانع رفت و آمدهای غیرضروری آنها شد.

 

مزایای فالوآپ الکترونیکی
سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان رضوی ادامه داد: تبدیل دفاتر ثبت اطلاعات بیماران به فرم الکترونیکی و اتصال آن به سامانه HIS، علاوه بر هوشمندسازی سیستم، احتمال خطا را نیز کاهش داده و علاوه بر آن، موجب صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سالانه کاغذ و کمک به حفظ محیط‌زیست نیز شده است.
وی ادامه داد: همچنین در سامانه الکترونیکی فالوآپ، مسئولان بخش‌های مختلف بیمارستان به طور مستقیم امکان دسترسی به پرونده الکترونیکی بیمار و بررسی پیگیری‌های انجام شده در مورد وضعیت او را دارند.

 

امکان در اولویت‌ قرار دادن بیماران خاص
حکیمی افزود: با تغییر فرم‌های کاغذی به الکترونیکی، امکان اولویت‌بندی بیماران برای پیگیری پس از ترخیص نیز فراهم شده و به طور مثال افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون سرطان و دیابت، و یا بیماران نیازمند سونوگرافی پس از ترخیص، در اولویت پیگیری و تماس قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: در مجموع با همفکری واحدهای مختلف بیمارستان رضوی، ۱۶ اولویت در این سامانه تعریف شده و بر اساس آن مشخص می‌شود که آیا بیمار پس از ترخیص اولویت پیگیری دارد یا نه.

 

چگونگی انجام پیگیری پس از ترخیص
حکیمی ادامه داد: در این سامانه، ۴۸ ساعت پس از ترخیص بیمار از بیمارستان رضوی، پیامکی حاوی اطلاعات مربوط علائم خطرناک دوره نقاهت همراه با شماره تماس کلینیک پرستاری برای بیمار یا همراهان او ارسال می‌شود، همچنین سرپرستار بخش نیز در تماس با خود بیمار یا خانواده او، درباره موضوعاتی از جمله چگونگی مصرف داروها یا وضعیت محل عمل جراحی اطلاع کسب می‌کند.
به گفته او، ضمن انجام این پیگیری، بیمار هم می‌تواند درباره مشکل یا موارد خاص مرتبط با بیماری‌اش راهنمایی و مشاوره بگیرد. علاوه بر آن، لینک کانال‌های «آموزش به بیمار» بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی نیز در پیامکی برای بیمار ارسال می‌شود و بیماران و اعضای خانواده او می‌توانند از محتواهای آموزشی این کانال‌ها که مورد تأیید پزشکان معتبر بیمارستان است، استفاده کنند.

 

ایجاد راه ارتباطی برای تماس بیماران
وی تصریح کرد: علاوه بر سامانه‌ مذکور، این امکان نیز ایجاد شده تا بیماران پس از ترخیص بتوانند همه روزه، به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با کلینیک پرستاری بیمارستان رضوی به شماره ۳۶۰۰۴۶۱۲-۰۵۱ تماس گرفته و از مشاوره پزشک و پرستار مجرب بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *