اخبار بیمارستان رضوی

ارتقای کیفیت خدمات سلامت؛ راهبرد بیمارستان رضوی برای تبدیل شدن به الگوی منطقه‌ای

یمارستان فوق تخصصی رضوی که در ارزیابی‌های وزارت بهداشت، رتبه دوم در بین ۱۰۶۰ بیمارستان کشور را کسب کرده، ارتقای کیفیت را به‌عنوان یک اصل مهم و راهبردی مورد توجه قرار داده تا چشم‌انداز تعیین شده برای تبدیل شدن به بیمارستان الگوی سلامت‌محور در کشور و منطقه مدیترانه شرقی را محقق کند.

 

 

به گزارش آستان نیوز، کیفیت، واژه‌ای ‌است که تقریباً همگان در همه کارها به دنبال آن هستند. کیفیت مختص یک کار یا یک روز خاص نیست، بلکه یک مفهوم عام است که در هر فعالیت، تعامل و فرهنگ و بینشی وجود دارد.
کیفیت زندگی، کیفیت رشد،  کیفیت تحصیل، کیفیت هوا، کیفیت ارتباطات، کیفیت کالا و خدمات و …. . همه این‌ها در زندگی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند اما در این میان ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و بیمارستانی قطعاً اهمیت بسزایی دارد، چرا که پای سلامت و جان بیماران در میان است و کم‌توجهی به آن تبعات گسترده‌ای خواهد داشت.
به مناسبت هجدهم آبان ماه، «روز کیفیت» به بیمارستان رضوی سری زده‌ایم؛ بیمارستانی که همین چند هفته قبل، رتبه عالی را از طرف وزارت بهداشت دریافت و به‌عنوان دومین بیمارستان برتر کشور معرفی شد و بدون شک بخش مهمی از این موفقیت، ثمره توجه به کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان فوق تخصصی رضوی است.

هه

اهمیت ویژه کیفیت در خدمات سلامت
مهندس «زهرا مجردی» مدیر بهبود کیفیت این بیمارستان در گفتگو با ما می‌گوید: «كیفیت شامل مواردی همچون مطابقت داشتن کالا و خدمات با مشخصات و نیازها، رضایت مشتری، اعتماد به کالا و خدمات و بی‌نقص بودن است اما مقوله کیفیت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به لحاظ سر و کار داشتن با جان انسان‌ها اهمیت ویژه‌تری دارد. اگر محصول کارخانه‌ای کیفیتش پایین باشد، ممکن است مشتری با مصرف نکردن یا پس دادن آن کالا، نارضایتی‌اش را نشان دهد اما کوتاهی و نقص در ارائه خدمات سلامت و حفظ جان انسان‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، قابل جبران نیست یا به سختی جبران می‌شود».

۶ پارامتر بین‌المللی برای کیفیت خدمات بیمارستانی
به گفته وی، توجه به کیفیت خدمات درمانی و بیمارستانی یک مقوله جهانی است و در این زمینه استانداردهای بین‌المللی نیز وجود دارد.
مجردی اظهار می‌کند: «ایمنی»، «اثربخشی»، «کارآیی»، «به هنگام بودن»، «بیمار محوری» و «عادلانه بودن» به‌عنوان ۶ پارامتر کیفیت خدمات این حوزه شناخته می‌شود که اکثر کشورها آن را قبول دارند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

چشم‌انداز بیمارستان؛ تبدیل شدن به الگوی سلامت‌محور در کشور و مدیترانه شرقی
مدیر بهبود کیفیت بیمارستان رضوی درباره نگاه راهبردی به این حوزه در این بیمارستان نیز می‌گوید: بیمارستان فوق تخصصی رضوی به‌عنوان یکی از بازوهای خدمات سلامت و درمان در شهر مشهد و استان خراسان رضوی، با فراهم کردن فضا، امکانات و تجهیزات مدرن، یک مرکز مورد اعتماد مردم مشهد، استان و حتی کشور و منطقه است، به همین دلیل در برنامه استراتژیک بیمارستان همواره تلاش شده با ارزیابی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات انجام شود.
وی تصریح می‌کند: چشم‌انداز ما «بیمارستان الگوی سلامت‌محور در کشور و منطقه مدیترانه شرقی» است و رسالت مأموریت خودمان را هم «ارائه خدمات مراقبتی مطلوب و ایمن به‌منظور ارتقاء سلامت جامعه، با بهره‌گیری از دانش روز و فناوری‌های نوین» تعیین کرده‌ایم.

پایش کیفیت با نظرسنجی و بازدید
مجردی ادامه داد: در این راستا برای رسیدن به چشم‌انداز ترسیم‌شده، واحد بهبود کیفیت بیمارستان رضوی، استانداردهای لازم را آموزش داده و اجرای آنها را از طریق اقداماتی همچون برگزاری جلسات، نظرسنجی، بازدیدها و دریافت پیشنهادات و انتقادات بیماران و خانواده‌های آن‌ها مورد پایش قرار می‌دهد.
او به این نکته هم اشاره می‌کند که به‌طور کلی کیفیت، یک برنامه یا درمان موقت نیست، بلکه یک فرآیند جاری و مستمر است و در بیمارستان رضوی بر اهمیت استمرار داشتن برنامه‌های این حوزه تاکید شده است.

دومین بیمارستان برتر در بین ۱۰۶۰ بیمارستان کشور
او به جایگاه برتر بیمارستان رضوی در ارزیابی‌های اعتبارسنجی وزارت بهداشت هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه اعتبار بخشی به عنوان یکی از معتبرترین روش‌های ارزیابی مبتنی بر کیفیت و ایمنی است که در همه جهان وجود دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آن را مد نظر داشته است.
مجردی تصریح می‌کند: این طرح هر دو سال یک‌بار و به شیوه‌هایی از قبیل بازدیدهای محسوس و نامحسوس انجام می‌شود و با تکمیل ارزیابی‌ها بیمارستان‌های با درجه عالی، یک برتر، یک، دو، سه و چهار رتبه‌بندی می‌شوند.
وی افزود: خوشبختانه طبق تازه‌ترین ارزیابی‌ وزارت بهداشت، بیمارستان رضوی در رقابت با ۱۰۶۰ بیمارستان کشور رتبه دوم و درجه عالی را کسب کرده و در این اعتباربخشی، شاخص‌هایی از جمله کیفیت خدمات رهبری و مدیریت کیفیت، مدیریت منابع انسانی و فناوری، مدیریت سلامت، مدیریت تجهیزات پزشکی، مراقبت‌های جراحی و بیهوشی، مدیریت دارویی، مدیریت تصویربرداری و کیفیت خدمات آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است.
مجردی در پایان گفت: همه این موفقیت‌ها به لطف خداوند، عنایات امام رضا(ع) و همت و تلاش مدیریت، کارکنان، پزشکان و کادر بهداشت و درمان این بیمارستان به دست آمده و امیدواریم با حفظ این جایگاه معتبر ملی و ارتقای کیفیت، بتوانیم همچنان فرصت خدمت به مردم را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *