اخبار بیمارستان رضوی

انتخاب بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عنوان واحد سبز خدماتی

در بیست و دومین همایش ملی انتخاب واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز کشور، بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عنوان واحد سبز خدماتی برگزیده خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ معرفی و تقدیر شد. در مراسم اختتامیه این همایش ملی صبح امروز با حضور دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تهران برگزار شد و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا، برگزیدگان استانی از طریق ویدئو کنفرانس در آن شرکت کردند.

لزوم حمایت دولت ها از اقتصاد سبز
دکتر نمکی در این مراسم با تأکید بر لزوم حفاظت از زمین و کاهش آسیب های وارده به آن گفت: باید توجه داشته باشیم که اقتصاد سبز، اقتصادی پرهزینه است و امکان توسعه و رشد سبز بدون حمایت دولت‌ها کار آسانی نیست.
وی به نقش مهم محیط زیست و مدیریت پسماندها در سلامت انسان‌ به ویژه در کشورهای در حال توسعه اشاره و اظهار کرد: این وزارتخانه در تلاش است گام‌های مؤثری دراین حوزه از جمله کاهش آلودگی‌های زیست محیطی بردارد.
در این مراسم، دکتر مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز گزارشی از برگزاری بیست و دومین همایش ملی انتخاب واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز در سال جاری همچون اهداف، فرآیند انتخاب، معرفی گروه‌ها و… ارائه کرد.

توجه ویژه به فعالیت های سبز در بیمارستان رضوی
در حاشیه این مراسم دکتر محسن محور، مدیر عامل بیمارستان رضوی به فعالیت های سبز در این بیمارستان اشاره و اظهار کرد: تمامی موارد مرتبط با حفاظت از محیط زیست و داشتن بیمارستانی سبز، از جمله میزان آلودگی هوا و صدا، مصرف منابع انرژی، امحای زباله‌های عفونی و غیرعفونی و تصفیه فاضلاب در بیمارستان رضوی کنترل می‌شود و مورد توجه قرار دارد.
وی با اشاره به نقش شیوع بیماری کرونا در افزایش تولید زباله‌های عفونی گفت: ویروس کرونا از یک محیط آزمایشگاهی در جهان منتشر و همه‌گیر شد، بنابراین رعایت نکات بهداشتی در بخش‌هایی همچون امحای زباله و تصفیه فاضلاب اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت مردم دارد.
همچنین دکتر محور بر لزوم ادامه تلاش‌های بخش‌های مختلف بیمارستان رضوی برای ارتقای امتیاز بیمارستان در دوره بعدی این همایش همچون توسعه فضای سبز با کشت گیاهان متناسبت با وضعیت‌آبی کشور و مشهد تأکید کرد.
مرضیه سادات موسوی، مسئول بهداشت محیط بیمارستان رضوی نیز با اشاره به اینکه این بیمارستان در سال ۹۱ نیز موفق به کسب لوح سبز شده بود، بیان کرد: اقدامات ارزشمندی در راستای مدیریت دفع صحیح پسماند‌های بیمارستانی در گروه‌های مختلف از جمله زباله‌های عفونی، زباله‌های شیمیایی و دارویی، ضایعات پاتولوژیک و… همچون بی‌خطرسازی، انتقال و دفع آنها با صرف هزینه هنگفت در این بیمارستان انجام می‌شود.

اقدامات انجام شده برای بهینه سازی مصرف انرژی
وی افزود: در راستای استقرار نظام مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع انرژی نیز اقداماتی همچون استفاده از پنل‌های خورشیدی، آبیاری قطره‌ای، ظروف گیاهی تجزیه‌پذیر، محلول‌های گندزدا و ضدعفونی‌کننده سازگار با محیط زیست، افزایش سطح زیرکشت فضای سبز و کاهش مصرف پلاستیک در این بیمارستان صورت گرفته است.

بی خطرسازی فاضلاب بیمارستان
موسوی گفت: همچنین در حوزه مدیریت پساب، فاضلاب تولیدی در بیمارستان رضوی، مراحل زیست محیطی را در تصفیه‌خانه بیمارستان طی می کند و بی‌خطرسازی می شود تا با هدف کاهش مصرف آب، از آن برای آبیاری فضای سبز بیمارستان استفاده می‌شود. وی به ارزیابی زیست محیطی در بخش‌های مختلف بیمارستان رضوی هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه به طور نمونه اقداماتی در حوزه کاهش مصرف کاغذ و آلودگی صدا انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *