اخبار بیمارستان رضوی

واکسیناسیون را پیش از اقدام به بارداری جدی بگیرید

معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی تأکید کرد: واکسیناسیون را پیش از اقدام به بارداری جدی بگیرید.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رضوی، دکتر فریبا شهرکی نسب هم‌زمان با هفته ملی جمعیت و سلامت باروری ضمن تأکید بر انجام دقیق واکسیناسیون پیش از بارداری، عنوان کرد: هدف ما از مراقبت‌های پیش از بارداری، شناسایی و تلاش برای درمان مشکلاتی است که برای سلامت مادر باردار خطر داشته و پیامدهای آن، بارداری را تهدید می‌کند.

وی افزود: در بانوانی که که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی داشته و تصمیم به بارداری دارند، نخستین توصیه ما این است که بررسی شود که با بارداری، سلامت وی تهدید نشود و مرحله بعدی، چگونگی داروهاست؛ چراکه برخی داروها مانند وارفارین به دلیل اثرات آسیب‌زایی که بر روی جنین دارد، بهتر است قطع شده و با نظر پزشک، داروی جایگزین با عوارض کمتری برای فرد شروع شود.

 

دیابت؛ یک خطر جدی

دکتر شهرکی‌نسب اظهار کرد: کنترل دیابت شیرین پیش از باردار شدن مادر بسیار ضروری است چراکه مادری که قند خون او پیش از بارداری کنترل نشود و با قند خون ناشتای بالایی باردار شود، احتمال بروز ناهنجاری‌های جنین در وی، چهار برابر بیشتر از مادری است که دیابت ندارد.

وی تأکید کرد: کنترل قند خون پیش از باردار شدن می‌تواند این ناهنجاری‌ها را به میزان زیادی کاهش دهد و همین‌طور، عوارض بارداری و عوارض که برای جنین از این طریق قابل کنترل خواهد بود.

 

اهمیت مصرف فولیک اسید

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: درباره بانوانی که بیماری صرع داشته و تصمیم به باردار شدن دارند باید اذعان کرد که افزایش ناهنجاری‌ها در جنین این بانوان انکارناپذیر است و هدف متخصصان از کنترل این ناهنجاری‌ها پیش از باردار شدن ترجیحا با یک دارو یا با داروهایی است که خواص تراتوژنی یا آسیب‌زایی کمتری داشته باشد.

وی گفت: در زنان در بازه سنین باروری که دچار صرع هستند، توصیه می‌شود که روزانه ۴ میلی‌گرم اسید فولیک استفاده کنند.

دکتر شهرکی‌نسب با بیان اینکه بررسی سلول‌های عصبی در بانوان پیش از اقدام به بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: پس از بیماری‌های قلبی عروقی دومین ناهنجاری شایع در بارداری مشکلات مربوط به سلول‌های عصبی است.

وی تصریح کرد: در واقع، این ناهنجاری با مصرف فولیک اسید پیش از بارداری قابل پیشگیری است و ما به همه بانوانی که می‌خواهند باردار شوند، تاکید می‌کنیم که حتماً از سه ماه پیش از بارداری تا پایان سه ماهه نخست بارداری، اسید فولیک را روزانه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ م میکروگرم مصرف کنند.

دکتر شهرکی‌نسب تبیین کرد: برای مادرانی که سابقه‌ای از بیماری نقایص لوله عصبی دارند، ترجیحاً اسید فولیک با دوز ۴ تا ۵ میلی‌گرم در روز توصیه می‌شود.

 

بارداری در سن و وزن مناسب

دکتر شهرکی‌نسب اظهار کرد: یکی از مواردی که در بارداری بسیار مهم است، وزن پیش از بارداری است. برای بانوانی که تصمیم به باردار شدن دارند، بهترین وزن مامایی در محدوده BMI یا توده بدنی  ۵/۱۸ تا ۲۵ است. هم‌چنین مادرانی که وزن بالاتری دارند از نظر بیماری‌های متابولیک باید حتما بررسی شوند.

وی با تأکید بر بارداری در دهه سوم سنی، گفت: کسانی که وزنی پایین‌تر از حد عادی دارند، بیش از همه از نظر بی‌اشتهایی عصبی باید بررسی شوند.

 

واکسیناسیون پیش از بارداری

این متخصص ادامه داد: هم‌چنین پیشنهاد ما به بانوانی که قصد بارداری دارند این است که حتماً حواسشان به برنامه واکسیناسیون خود باشد. واکسن توأم در ۱۵ سالگی تزریق می‌شود اما باید حتماً هر ۱۰ سال یک‌بار واکسن یادآور توأم برای آن‌ها تزریق شود؛ بنابراین خانمی که قصد بارداری دارد، در ۱۰ سال گذشته حتما باید واکسن توأم یا یادآور توأم برای وی تزریق شده باشد.

دکتر شهرکی‌نسب متذکر شد: در آزمایشات پیش از بارداری ایمنی فرد از نظر سرخچه را بررسی می‌کنیم و توصیه می‌شود که فرد واکسن سرخچه را حتما زده باشد و تا یک ماه بعد از تزریق واکسن، اقدام به بارداری نداشته باشد.

وی بیان کرد: هم‌چنین واکسن مهم دیگر، واکسن آنفولانزاست که به همه مادران باردار در فصل آنفولانزا توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی تأکید کرد: بانوانی که می‌خواهند برای بارداری اقدام کنند، باید دقت کنند تا با پزشک خود روراست بوده و در مورد مصرف دخانیات، مواد مخدر، الکل و داروهای تفنّنی، حتما باید توجه کنند که اگر این داروها پیش از بارداری قطع شود، به میزان زیادی عوارض بارداری و عوارضی که بر روی جنین می‌گذارد، کاهش می‌یابد و از این نظر که این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارند، نباید هیچ استرسی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *