اخبار بیمارستان رضوی

همزمان با گرامیداشت روز پزشک؛ کتاب اسناد پانصد ساله خدمات پزشکی در آستان قدس رضوی رونمایی شد

کتاب اسناد پانصد ساله خدمات پزشکی در آستان قدس رضوی طی یکصد و سی و هفتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

 

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رضوی حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این همایش که با مشارکت بیمارستان فوق تخصصی رضوی و با حضور کادر درمان این بیمارستان برگزار شد، با اشاره به ۲۵۰۰ سال سابقه پزشکی در تمدن ایران، آن را پشتوانه مهمی برای توسعه تمدن اسلامی عنوان کرد که بخش مهمی از اسناد آن در مرکز اسناد کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گردآوری شده است.
وی درخصوص توسعه تمدن اسلامی، جهالت عالم و دانشمند را سبب گمراهی یک ملت عنوان کرد و با برشمردن عقلانیت، خردورزی، عدالت، مدارا و کرامت اخلاقی به عنوان مولفه‌های تمدن‌ساز،  آن را دست مایه علما و دانشمندان برای حرکت به سمت توسعه تمدن اسلامی دانست.

تاریخ ۵۰۰ ساله فعالیت‌های درمانی در آستان قدس رضوی
دکتر محسن محور، رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز به عنوان دیگر سخنران این برنامه، با اشاره به برگزاری دومین جلسه سه‌شنبه‌های فرهنگی در بیمارستان رضوی با محوریت روز پزشک و معرفی اسناد حرفه پزشکی گفت: این اسناد که بیانگر تاریخ ۵۰۰ وقف برای امور درمانی در آستان قدس رضوی است در کتاب ارزشمند تاریخ ۵۰۰ ساله پزشکی در آستان قدس رضوی گردآوری شده‌اند، پاسخ به افرادی است که به دنبال ارتباط فعالیت‌های درمانی با آستان قدس رضوی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش، یاد و خاطراه شهدای جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت در دوره کرونا را گرامی داشت.
در این برنامه همچنین، نفیسه حسینی یکتا مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر طب ایرانی، با اشاره به جایگاه استفاده از طب سنتی در دیگر کشورها، طب رایج و طب ایرانی را مکمل هم در درمان بیماری عنوان کرد.
وی تصریح کرد: مکتب درمانی غنی ما به عنوان گنجینه منحصر به فردی در کشور محسوب می‌شود که باید براساس اسناد داخلی به احیای آن اقدام کنیم و چگونگی استفاده از آن روشی است که باید در سیاست‌گذاری‌ها در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.
وی با اشاره به افزایش تعداد کشورهایی که توجه به طب سنتی و مکمل خود را مورد توجه قرار می دهند گفت: ما نیز گنجینه غنی را داریم که بسیاری از کشورها از آن بی‌بهره هستند و بسیاری از کشورها سعی در بهره وری از آن را دارند.
یکتا اظهار کرد: ما نیز در ایران چه براساس رویکرد جهانی و چه اسناد بالادستی موظف به استفاده از خدمات طب ایرانی هستیم.

۳۸۰۰ نشریه پزشکی از قاجار تاکنون در مرکز اسناد و مطبوعات رضوی
ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، وجود مقدس امام رضا(ع) و ارادات به ساحت مقدس ایشان را عاملی در توسعه سنت حسنه وقف دانست و تصریح کرد: حضور پر برکت این امام همام باعث شده تا کارهای صورت گرفته در این نهاد به بهترین شکل ممکن انجام پذیرفته باشد.
وی، خدمات درمانی را یکی از این امور برشمرد که در حوزه اداری و درمانی دارای منابع از نوع نسخ خطی و نشریات است.
حسن‌آبادی، در حوزه منابع پزشکی به مجموعه‌ای از بهترین این منابع در قالب نسخ خطی اشاره کرد و ۳هزار ۸۰۰ عنوان نشریه پزشکی از دوره قاجار تا زمان حاضر را بخش دیگری از این منابع برشمرد قدیمترین آن با عنوان حفظ الصحه از نشریات دوران قاجار به شمار می‌رود.
وی، کتاب تاریخ ۵۰۰ ساله خدمات پزشکی را مجموعه ای بی‌نظیر در جهان عنوان کرد که در آن از پرداخت حقوق کادر درمانی، ساخت داروها تا تحولات پزشکی و توسعه مراکز در دوران معاصر و شکل‌گیری پزشکی مدرن در آن جمع‌آوری شده است.
پایان این مراسم با رونمایی از دو اثر «کتاب طب سنتی و داروهای گیاهی در اسناد آستان قدس رضوی از صفویه تا پایان قاجار» اثر آمنه موسوی و «تاریخ پانصد ساله خدمات پزشکی در آستان قدس رضوی از دارالشفا تا بیمارستان رضوی» اثر سالم حسین‌زاده سورشجانی همراه بود که از گردآورندگان این اثر با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *