کسب آگاهی درباره بارداری از بسیاری از مشکلات مربوط به این دوران پیشگیری می‌کند ۱۴ تا ۲۸ بهمن ماه بنام هفته ارتقاء آگاهی درباره بارداری نامگذاری شده است. بارداری زمینه‌ای گسترده و مهم از زندگی زیستی و اجتماعی است که کسب آگاهی‌های لازم و حداقل درباره آن نه تنها حق همه افراد بلکه وظیفه آن‌هاست. کسب آگاهی در این زمینه به ویژه از جانب بانوان، از بسیاری از مشکلات مربوط به بارداری مانند روابط پر خطر، بارداری‌های بدون برنامه، خونریزی‌های قبل و حین زایمان، اکلامپسی و پره اکلامپسی و ناباروری پیشگیری می‌کند.

مراقبت‌های پیش ازبارداری می‌تواند به افزایش آگاهی زنان برای محافظت از نوزاد خود و کسب اطلاعات از بارداری سالم کمک کند. معاینه پیش از بارداری می‌تواند به زنان کمک کند تا پیش از باردار شدن، به سمت یک بارداری سالم بروند. در دوران بارداری، تمامی بدن دچار تغییر می شود. سیستم ایمنی، قدرت دفاعی، ضعیف می‌شود. از این رو عفونت در این زمان اغلب پیچیده‌تر از زمان‌های دیگر روی می‌دهد و می‌تواند سلامت مادر و فرزند متولد نشده را به خطر اندازد. از این رو، آماده سازی و بسته بندی و نگهداری مواد غذایی با احتیاط زیاد و با رعایت بهداشت باید انجام پذیرد.

از جمله مواد غذایی مضر عبارتند از: شیر خام، محصولات لبنی خام، ماهی های پر چرب مانند ماهی تن، ماهی هالیبوت اره ماهی ( این ماهی‌ها اغلب آلوده به فلزات سنگین هستند)، ماهی و غذاهای دریایی خام و نیمه خام همچنین سوشی، صدف و موارد مشابه، مصرف ماهی دودی شده و در ترشی خوابانده شده مانند ماهی آزاد دودی و لاکس،گوشت، سوسیس و تخم مرغی که خام و یا نپخته است برای مثال کارپاچیو، بیف، استیک خام، مدیوم، سالامی، سوسیس های دودی، ژامبون خام، گوشت دودی، بیکن، تخم مرغ آب پز عسلی، غذاها با تخم مرغ خام، مانند تیرامیسو خانگی و موارد مشابه. حداکثر ۲-۳ فنجان قهوه و یا ۴ فنجان چای سبز و یا سیاه در روز مجاز است. برای احتیاط از آب میوه های تازه و حرارت ندیده از میوه و سبزیجات در آب میوه گیری‌ها و رستوران‌ها استفاده شود. پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم طبق توصیه پزشک، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد مضر مانند سرب و تشعشعات می‌تواند به کاهش خطر مشکلات در طول دوران بارداری و ارتقای سلامت و رشد جنین کمک کند.

کسی که سالم است باید و حتما در دوران بارداری تحرک داشته باشد. این امر سلامتی مادر و کودک را تضمین می‌کند. بهتر است هر روز حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، شنا و یا ورزش ایروبیک سبک انجام شود. از انجام ورزش‌هایی با خطر پرتاب شدن زیاد برای مثال اسب سواری، ورزش‌های سنگین که با ضربه همراه می‌باشند، ورزش‌هایی با تماس مستقیم با حریف برای مثال ورزش بسکتبال و موارد مشابه همچنین غواصی که خطر آسیب به دلیل فشار زیاد و یا رهایی سریع از فشار وجود دارد جدا خودداری شود.

برخی داروها برای افراد باردار و جنین شان خطرناک می‌باشند. در صورتی که باید دارویی را به طور منظم استفاده کنند، حتما به پزشک اطلاع دهند که باردار هستند همچنین زمانی که بیمار هستند و باید دارو مصرف کنند، به پزشک معالج در رابطه با بارداری شان اطلاع دهند. باید اطمینان حاصل شود که داروهایی که زنان باردار استفاده می کنند بی خطر هستند. آن‌ها نباید از داروهای خاصی از جمله برخی از داروهای آکنه، مکمل‌های غذایی و گیاهی استفاده کنند. زیرا این امر می‌تواند به جنین آسیب برساند. همچنین برگزاری کلاس‌های اموزشی برای زنان باردار سبب می‌شود توانایی مددجو و خانواده برا ی تصمیم گیری مناسب از شرایط جدید افزایش یافته و مددجو قادر باشد با عوارض ناشی از تغییرات فیزیولوژی دراثر بیماری یا تغییر وضعیت سلامتی خود آگاهی یافته و نکات لازم جهت حفظ و ارتقاء سلامتی را درشرایط جدید جایگزین نماید. مراقبت از باردرای از دوران پیش از بارداری شروع می‌شود و این موضوع نشان دهنده اهمیت فرآیند بارداری و زایمان است. زیرا در هر مرحله از بارداری بدن مادر و جنین نیازهای فیزیولوژی، جسمی، روحی، تغذیه‌ای خاص خود را دارد و در کنار آن بروز مشکلات، ناراحتی‌ها و خطرات هر مرحله از بارداری متفاوت است؛ گاهی نیاز به مراقبت‌های ویژه ضروری می‌شود و سلامت مادر و جنین تهدید می‌شود و برا ی رفع آن باید تدابیر ویژه‌ای توسط کار گروهی از ارائه دهندگان سلامت انجام شود تا کمترین عارضه برای مادر و جنین ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *