اخبار بیمارستان رضوی

خودکفایی کشور در حوزه پزشکی و درمان از برکات انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی صبح امروز به مناسبت سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و دهه ی مبارک فجر در آئین بهره‌برداری از نخستین دستگاه سی تی آنژیوگرافی فوق پیشرفته قلب و مغز در شرق کشور که در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد، با بیان اینکه نبود این دستگاه در بیمارستان‌های شرق کشور یک خلأ جدی برای مردم بود، اظهار کرد: سال گذشته در دیداری که با دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان داشتم موضوع نبود این دستگاه در شرق کشور و نیاز مردم به آن را مطرح کردم که در همان جلسه وزیر محترم بهداشت موافقت کتبی خود جهت صدور مجوز‌های لازم را اعلام و این مهم با تأمین اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال توسط آستان قدس در بیمارستان فوق تخصصی رضوی محقق شد.
وی به دشواری‌هایی که به سبب تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز برای تهیه این دستگاه وجود داشت، اشاره و ابراز کرد: به دلیل عدم وجود این دستگاه در شرق کشور، بیماران مجبور بودند برای استفاده از این دستگاه به تهران مراجعه کنند که این امر خود مشکلات و زحمات بسیاری را برای آن‎ها علاوه بر مشکلات ناشی از بیماری به دنبال داشت.
تولیت آستان قدس رضوی به‌ضرورت تجهیز بیمارستان رضوی به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی اشاره و عنوان کرد: بیمارستان رضوی منتسب به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است لذا باید از هر جهت متناسب با این انتساب بوده و از بهترین امکانات پزشکی برخوردار باشد تا اقشار مختلف مردم هنگام مراجعه به این بیمارستان دغدغه‌‌ای در خصوص روند درمانشان نداشته باشند.
وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «کاري كنيد بيمار جز درد و رنج بیماری‌اش، ناراحتي ديگري ‏نداشته باشد» گفت: باید به میزان توان و امکانات برای تحقق این فرمایش رهبر معظم انقلاب تلاش کنیم و شرایطی را فراهم آوریم که نیازمندان از مجموعه‎های منتسب به حضرت رضا(ع) به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بهره‌مند شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی اضافه کرد: اگر بیمار نیازمندی که توان پرداخت هزینه‌های درمان یا بخشی از آن را ندارد، برای درمان به تجهیزات و امکاناتی نیازمند داشت که تنها در بیمارستان رضوی موجود است، ما نمی‌توانیم او را از استفاده از این امکانات محروم سازیم و باید به‌طور مستقیم به او خدمات ارائه شود، کما اینکه تاکنون نیز تأکید ما بر همین روال بوده است.
وی در توضیح ارائه خدمات پزشکی غیرمستقیم به نیازمندان نیز افزود: اگر بیمار مستمندی به خدمات پزشکی نیاز داشت که در سایر بیمارستان‌ها نیز با هزینه ارزان‌تر موجود بود، آستان قدس رضوی می‌بایست از طریق تفاهم و توافق با این بیمارستان‎ها و مراکز درمانی بیماران نیازمند را در حد امکان و مقدورات این آستان مشمول مساعدت قرار دهد؛ نباید بیماران نیازمند را ناامید کنیم، سیره ائمه اطهار(ع) این‌گونه نبوده و ما نیز نباید خلاف سیره این حضرات عمل کنیم.
تولیت آستان رضوی گفت: بیمارستان رضوی باید از تمام امکانات و تجهیزات به‌روز و پیشرفته علم پزشکی بهره‌مند باشد به‌طوری‌که بیماران شرق کشور نیازی به مراجعه به هیچ کجای دیگر نداشته باشند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه مسئله سلامت اولویت نخست هر جامعه‌ای است، اظهار کرد: سلامت پیش‌نیاز کسب هر موفقیت و توفیقی است، اگر سلامت نباشد تمام فعالیت‌های انسان مختل می‌شود لذا سلامت اولویت نخست برای هر جامعه‌ای بوده که به دنبال سعادت و کمال است.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت‎ها و موفقیت‌های کشور در حوزه پزشکی و سلامت پس از انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور در حوزه‌های مختلف پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به مردم با مشکل روبه‌رو بود؛ اغلب پزشکان کشور، هندی یا بنگلادشی بودند و مردم برای معالجه بسیاری بیماری‌های حتی ساده خود مجبور بودند به خارج از کشور سفر کنند. اما الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و هوش و استعداد ایرانیان شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه‎های مختلف پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستیم.
وی افزود: امروز در رشته‌های مختلف پزشکی بهترین متخصصان و دانشمندان را در کشور داریم، بطوریکه کمتر کسی رغبت می‌کند برای درمان به خارج از کشور برود مگر امکانات خاصی مورد نیاز باشد که در کشور وجود نداشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به ضرورت توجه به ساخت ابزارها و تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از بخش‌های مهم علم پزشکی در کشور تأکید و عنوان کرد: در کنار توجه به ارتقا و رشد تخصص‌های مختلف پزشکی در کشور نباید از تلاش برای رسیدن به دستاوردهای صنعت تجهیزات پزشکی نیز غافل شد و باید برای خودکفایی کشور در حوزه تولید تجهیزات پزشکی نیز تلاش کرد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی مقداری عقب هستیم، بر لزوم هموارسازی بیش‌ازپیش مسیر رشد و توسعه صنعت تجهیزات پزشکی تأکید و عنوان کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که خودمان تجهیزات پیشرفته پزشکی را تولید و حتی صادر کنیم و این مهم با توجه به روحیه خودباوری و اتکا به توان داخلی و هوش و استعداد ایرانیان عملی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *