اخبار بیمارستان رضوی

انجام ماهانه ۲۰۰ سی‌.تی اسکن آنژیوگرافی پیشرفته در بیمارستان رضوی

از آغاز بهره‌برداری از نخستین دستگاه «سی. ‌تی آنژیوگرافی فوق پیشرفته شرق کشور» در بیمارستان فوق تخصصی رضوی تا کنون، به طور میانگین ماهانه بیش از ۲۰۰ بیمار عروقی از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند.

 

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ تصویربرداری قلب و عروق بیمارستان رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز درباره این دستگاه و خدمات آن اظهار کرد: بهره‌برداری از دستگاه «سی. تی اسکن مولتی دتکتور ۲۵۶ اسلایس» در راستای پاسخگویی به بیماران شرق کشور از بهمن ۱۳۹۹ در بیمارستان رضوی آغاز شده است.

 

امکان تشخیص دقیق‌تر بیماری‌های قلبی
دکتر علی حیدری بکاولی، ادامه داد: این نسل از دستگاه‌های سی. تی اسکن با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد، به پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف در تشخیص دقیق‌تر بیماری افراد کمک چشمگیری می‌‌کند.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: این دستگاه به طور عمده در ارزیابی وضعیت بیماران قلبی کاربرد دارد و با استفاده از این دستگاه می‌توان تمامی رگ‌های بدن، از سر و گردن گرفته تا عروق انتهایی اندام‌ها را بررسی کرد.
وی گفت: تشخیص بیماری‌های انسداد عروق کرونر، مشاهده نتایج پس از عمل در بیماران دارای سابقه جراحی قلب باز، ارزیابی کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی ساختاری قلب و همچنین ارزیابی دقیق‌تر آئورت و شریان‌های ریوی، از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه به شمار می‌آید.

 

سرعت بیشتر، اشعه کمتر، جزئیات بیشتر
دکتر حیدری بکاولی در خصوص برتری‌های دستگاه سی. تی اسکن ۲۵۶ اسلایس در مقایسه با نسل‌های پیشین آن نیز اظهار کرد: این دستگاه با دارابودن یک اسکنر بسیار سریع، سرعت تصویربرداری بالاتری داشته و بیمار را در معرض میزان اشعه کمتری قرار می‌دهد، ضمن آنکه می‌تواند جزئیات بیشتری از بافت‌های بدن را در اختیار پزشک قرار دهد.

 

کمک به بیماران دارای ریسک بیماری‌های قلبی
این متخصص قلب و عروق، ابتلا به بیماری عروق کرونر را شایع‌ترین عامل مرگ و میر در جهان  ایران اعلام کرد و گفت: با استفاده از این دستگاه پیشرفته می‌توان بیمارانی را که ریسک خفیف تا متوسط بیماری عروق کرونر دارند، بدون تحمیل کردن بستری و عوارض ناشی از آنژیوگرافی، از نظر عروق کرونر ارزیابی کرد.
وی به جایگاه خاص آنژیوگرافی در علم پزشکی اشاره و تصریح کرد: در بیمارانی که کاملا مشخص است به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند، آنژیوگرافی نقش ویژه‌ای در درمان دارد، اما در بیمارانی که از دردهای قفسه سینه رنج می‌برند و پزشک درباره ماهیت درد به قطعیت نمی‌رسد، می‌توان از سی. تی آنژیوگرافی که بسیار سریع انجام می‌شود، استفاده کرد.
دکتر حیدری بکاولی افزود: با استفاده از این دستگاه سی. تی آنژیوگرافی بطور مثال می‌توان تشخیص داد، فرد، بیماری عروق کرونر ندارد و برای مشخص شدن علت درد باید دیگر علل را بررسی کرد، یا می‌توان به این نتیجه رسید که بیمار عارضه عروق کرونر خفیفی دارد و نیاز است بیمار تحت درمان دارویی مناسب قرار گیرد.

 

ارائه پاسخ فوری برای بیماران اورژانسی
وی جزئیات نحوه خدمات‌رسانی بخش سی. تی آنژیوگرافی بیمارستان رضوی را اعلام کرد و گفت: اگر بیماری شرایط اورژانسی‌تری داشته باشد به محض انجام تصویربرداری، یک ارزیابی و تفسیر اولیه توسط متخصص بخش انجام و به پزشک معالج اعلام می‌شود، ضمن آنکه پس از آن نیز گزارش مکتوب نتیجه سی.تی به بیمار ارائه می‌شود.
دکتر حیدری بکاولی ادامه داد: با توجه به انجام مراحل آماده شدن تصاویر چاپی سی.تی آنژیوگرافی و تفسیر آنها توسط پزشک متخصص، پاسخگویی به بیماران در این بخش کمی زمان‌بر است، اما به طور معمول در کمتر از ۷۲ ساعت انجام شود.
لازم به ذکر است، بیمارستان رضوی دارای ۳ دستگاه «سی. تی اسکن ۱۶ اسلایس»، «سی.تی اسکن ۶۴ اسلایس» و  «سی.تی اسکن ۲۵۶ اسلایس» است که در حال حاضر خدمات دستگاه سی. تی اسکن ۲۵۶ اسلایس بیمارستان در روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه، از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹ به بیماران ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *