اخبار بیمارستان رضوی, روابط عمومی

انجام ماهانه ۱۵۰ پت اسکن بیماران سرطانی در بیمارستان رضوی

همزمان با هفته ملی مبارزه با سرطان، رئیس بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان فوق تخصصی رضوی از انجام ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ پت اسکن برای بیماران سرطانی در این بخش خبر داد.

دکتر نسیم نوروزبیگی در گفت‌وگو با آستان نیوز از بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی به عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بخش‌ پزشکی هسته‌ای شرق کشور نام برد و اظهار کرد: این بخش با دارابودن سه واحد «تصویربرداری تشخیصی»، «سیکلوترون» و «درمانی» به بیماران داخلی و خارجی به ویژه انواع بیماران سرطانی در گروه‌های سنی مختلف خدمات‌رسانی می‌کند.

ارائه خدمات تشخیصی با ۳ دستگاه تصویربرداری

متخصص پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی گفت: خدمات واحد تصویربرداری تشخیصی این بخش به دو صورت ارائه می‌شود که بخشی از آن با دو دستگاه SPECT و SPECT/CT مشابه سایر مراکز پزشکی هسته‌ای مشهد قابل انجام است.

نوروزبیگی ادامه داد: بخش دیگر این خدمات که به طور عمده دربردارنده خدمات تصویربرداری تشخیصی به بیماران سرطانی است، در مشهد تنها در بیمارستان رضوی با استفاده از دستگاه PET/CT (پت.سی.تی) ارائه می‌شود.

وی افزود: بیماران سرطانی علاوه بر استفاده از خدمات پت اسکن دستگاه پت.سی.تی، از خدمات تصویربرداری دیگر این بخش همچون اسکن استخوان نیز استفاده می‌کنند.

تولید ۱۰ رادیو دارو در واحد سیکلوترون

نوروزبیگی با تأکید بر این‌که بیمارستان رضوی، دومین بیمارستان خصوصی کشور است که به واحد سیکلوترون فعال مجهز شده است، گفت: این واحد، کارخانه تولید داروی بخش پزشکی هسته‌ای برای دستگاه پت.سی.تی به شمار می‌آید.

وی گفت: رادیوداروی مورد نیاز دستگاه پت.سی.تی در سایر مراکز پزشکی هسته‌ای کشور از سازمان انرژی اتمی تأمین می‌شود اما بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی با دارابودن واحد سیکلوترون فعال، امکان تولید رادیو داروهای مورد نیاز خود را دارد و این امر موجب استقلال فعالیت و خدمات‌رسانی بهتر این بخش شده است.

نوروزبیگی با اشاره افزایش رادیوداروهای این بیمارستان در چند سال اخیر اظهار کرد: اگرچه بیمارستان رضوی تولید رادیوداروها را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده اما در سه سال اخیر به موفقیت‌های چشمگیری در این حوزه دست یافته که در این راستا با تولید ۶ رادیوداروی جدید، تعداد رادیوداروهای خود را به ۱۰ مورد افزایش داده است.

وی ادامه داد: یکی از این رادیوداروها برای بررسی عفونت کاربرد دارد و ۹ مورد دیگر در حوزه تشخیص انواع سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان بیماران در ۳ اتاق بستری

رئیس بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی درباره واحد درمانی بخش پزشکی هسته‌ای گفت: واحد درمانی این بخش دارای سه اتاق درمانی با ظرفیت پذیرش و بستری یک بیمار در هر اتاق به صورت مجزا است. این اتاق‌ها با توجه به استفاده از داروهای رادیواکتیو در درمان بیماران، سرب‌کوبی شده و دارای سیستم فاضلابی مجزا از سیستم فاضلاب شهری است.

وی افزود: بیماران به‌طور معمول پس از تزریق دارو یک شبانه‌روز در این اتاق‌ها بستری می‌شوند، سپس میزان دُز ماده رادیواکتیو موجود در بدن آن‌ها اندازه‌گیری شده و در صورت کاهش در حد مجاز، بیمار امکان ترخیص را دارد. در برخی از موارد بیمار ممکن است دو شب نیز در این بخش بستری شود.

نوروزبیگی، بیمارستان رضوی را یکی از دو بیمارستان شرق کشور دانست که امکانات بستری بیماران در بخش پزشکی هسته‌ای آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این بخش با برخورداری از ۳ پزشک متخصص پزشکی هسته‌ای ثابت و ۲۵ نیرو اعم از تصویربردار، پرستار، مسئول پذیرش و… به بیمارانی از استان‌های مختلف کشور و همچنین کشورهای همسایه همچون عراق و ترکمنستان، از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ خدمات‌رسانی می‌کند. البته خدمات آن در صورت بستری بیمار در واحد درمان بخش به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی

نوروزبیگی از برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی در این حوزه خبر داد و گفت: بخش پزشکی هسته‌ای این بیمارستان میزبان برگزاری دو دوره‌ بین‌المللی برای آموزش کارشناسان حوزه تصویربرداری و سیکلوترون کشور عراق نیز بوده است.

رئیس بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی اضافه کرد: این بیمارستان همچنین با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ظرفیت‌های خود را در حوزه پزشکی هسته‌ای در اختیار استادان این دانشگاه برای آموزش دانشجویان پزشکی دوره دستیاری(رزیدنسی) قرار می‌دهد.

شایان ذکر است، بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی ابتدا در سال ۱۳۸۶ در فاز یک این بیمارستان شروع به کار کرد و در سال ۱۳۹۲ به مکانی وسیع‌تر در طبقه همکف ساختمان فاز ۲ بیمارستان منتقل شد و خدمات آن با راه‌اندازی واحد سیکلوترون گسترش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *