واحد فناوری اطلاعات IT

اهمیت گردش صحیح اطلاعات در سازمان‌ها و ارزش افزودۀ قابل توجهی که این امر برای هر سازمان ایجاد می‌کند، بیمارستان رضوی را بر آن داشته که از بدو تأسیس تا کنون با بکارگیری آخرین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا در زمینه خدمات انفورماتیک، امکان خدمت‌رسانی هر چه بهتر و با کیفیت‌تر را در حوزه سلامت فراهم آورد. استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در سطوح پیشرفته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجب تسریع روند رسیدگی و ارائه خدمات به بیماران شده و با ذخیره‌سازی، پردازش، نگهداری و آرشیو اطلاعات بخش‌های مختلف بیمارستان، دو موضوع مهم «دقت» و «سرعت» را در انجام امور درمانی و پشتیبانی در بخش‌های مختلف به حداکثر می‌رساند.

بکارگیری روش‌ها و فناوری‌های روز دنیا برای صیانت از اطلاعات بیماران بیمارستان رضوی و حفظ حریم شخصی آنان، همواره از اولویت‌های کاری واحد IT بیمارستان رضوی بوده است. در همین راستا بیمارستان رضوی اقدام به پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) شامل مجموعه‌ای از فناوری‌ها و روش‌های اجرایی بر اساس استاندارد ISO 27001:2013 نموده و موفق به کسب گواهینامه بین‌المللی این استاندارد شده است.

شبکه کامپیوتری بیمارستان رضوی بر اساس استانداردهای شرکتCisco شامل تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب با مجموع ۶۲ سرور فیزیکی و مجازی و سایر تجهیزات مورد نیاز، طراحی و پیاده‌سازی شده و بطور ۲۴ ساعته در حال پشتیبانی جریان اطلاعات در بیمارستان رضوی، با در نظر گرفتن کلیۀ سطوح امنیت اطلاعات، می‌باشد.

نرم‌افزارهای HIS، MIS و PACS در بستر شبکه و بصورت تحت وب کلیۀ اطلاعات بیماران و بیمارستان رضوی را ثبت، پردازش، ذخیره‌سازی، نگهداری و پشتیبانی می‌کنند. تمامی داده‌ها در پایگاه‌های اطلاعاتی به روز رسانی شده و بصورت روزانه از کلیۀ داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه می‌شود.

امنیت اطلاعات و حریم شخصی بیماران در کلیۀ سیستم‌های نرم‌افزاری بیمارستان رضوی در نظر گرفته شده و با دقّت از آن محافظت می‌شود.

طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایت و پرتال داخلی بیمارستان از دیگر خدمات واحد فناوری اطلاعات بیمارستان رضوی است که ارتباطات بیمارستان با دنیای خارج را رقم می‌زند. طراحی و پیاده‌سازی سیستم نوبت‌دهی اینترنتی کلینیک‌های بیمارستان رضوی، امکان آگاهی از برنامه پزشکان کلینیک، دریافت نوبت و پرداخت هزینه‌ها را بصورت اینترنتی بدون نیاز به مراجعه حضوری برای افراد فراهم کرده است که روزانه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بسیار زیادی می‌گردد.

همزمان با آغاز طرح توسعه بیمارستان رضوی، توسعه زیرساخت‌ها و به روز رسانی سیستم‌های موجود بر اساس فناوری‌های نوین در دستور کار واحد IT قرار گرفت و بر همین اساس علاوه بر توسعه زیرساخت‌های شبکه کامپیوتری سراسری بیمارستان، فناوری‌های نوین شامل سیستم‌های VoIP ، PCoIP ، IPTV در سطح فاز ۲ بیمارستان رضوی طراحی و پیاده‌سازی شد.

بدین ترتیب کنترل و نگهداری سیستم تلفن‌ها، کلاینت‌ها و تلویزیون‌های فاز ۲ بیمارستان رضوی تماماً یکپارچه تحت شبکه انجام شده و کیفیت خدمات مورد ارائه در این زمینه‌ها به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. سامانه تلویزیون تعاملی (IPTV) که هم¬ اکنون در بیمارستان راه‌اندازی شده است، یکی از به‌ روزترین سیستم¬های تلویزیونی در دنیا است. از مزایای این سیستم می¬توان به گستردگی امکانات و دسترسی آزادانه به محتوای شبکه‌های رادیو و تلویزیون، آرشیو صوتی و تصویری، اینترنت، تسهیل در ارتباطات داخلی و ارائه خدمات آموزشی و رفاهی و سرگرمی برای بیماران و مراجعه‌کنندگان بصورت هدفمند، اشاره نمود.

پوشش کلیۀ نقاط بیمارستان با اینترنت بی‌سیم توسط چتر وایرلس از دیگر خدمات ارائه شده به بیماران و همراهان ایشان است که امکان دسترسی ۲۴ ساعته به اینترنت را برای افراد حاضر در محل بیمارستان فراهم می‌کند.

فهرست