واحد فنی مهندسی

واحد فنی مهندسی بیمارستان رضوی شامل بخش های تاسیسات، برق، ساختمان و BMS خدمات خود را بصورت بازدید و سرویس های دوره ای و پیشگیرانه شامل دوره های روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه در قالب زیر به مراجعین و پرسنل این بیمارستان ارائه می کند: 

تعمیرات اضطراری

چک و بازدید سرپرستان و یا نمایندگان آنها جهت نظارت بر کیفیت انجام کار و سرویس های انجام شده توسط پرسنل

۱- تاسیسات بیمارستان
دارای دو موتورخانه اصلی و یک موتورخانه فرعی می باشد. موتورخانه فرعی واقع در زیرزمین که جهت صرفه‌جویی در قطر لوله‌ها و دسترسی نزدیك به مصرف‌كننده ‌ها احداث شده است. پرسنل این واحد در سه شیفت و مستقر در موتورخانه های فاز یک و دو تمام ساعات روز در حال خدمت رسانی به بیمارستان می باشند. این بخش وظایف ذیل را برعهده دارد: 

  • تجهیزات مکانیکی سیستم سرمایش و گرمایش از قبیل: چیلر، بویلر، هوارسان ها، فن کویل ها و ..

بدلیل حساسیت تهویه مطبوع در بخش های مختلف بیمارستان، هواسازهای هر بخش متناسب با محل تهویه آن انتخاب میشود. سیستم هوارسان اتاقهای عمل براساس استانداردهای روز جهانی و نوع هایژنیک می‌باشد كه این هوا توسط هواسازها تحت شرایط لازم تنظیم و پس از عبور از فیلترهای مخصوص به اتاقهای عمل ارسال و تخلیه آنها مستقیماً توسط اگزاست فن‌های واقع در پشت بام میسر می‌شود. ضمناً تخلیه هوای آلوده آزمایشگاهی از کانالهای مجهز به لامپ U.V انجام می‌شود.

  • سیستم گازهای طبی شامل : مولد اکسیژن، ازت، بیهوشی، دی اکسید کربن، آنتونوکس، ولو باکس ها، لوله کشی ها، outlet ها

مركز گازهای طبی و اكسیژن ساز مجهز به دو عدد كمپرسور هوای فشرده جهت تأمین هوای فشرده بخشها، سه دستگاه پمپ وكیوم جهت تأمین خلاء دستگاهها و تجهیزات، خط كپسول اكسیژن به ظرفیت ۶۲ كپسول۴۰ لیتری، خط بیهوشی به ظرفیت ۱۴ كپسول۴۰ لیتری، كپسولهای CO2 و N2 و ازت خلوص بالا جهت استفاده در بخشها، سه دستگاه كمپرسور جهت تأمین هوای مبدلهای اكسیژن ساز، دو عدد مبدل Tephan كه اكسیژن ۹۵ درصد را تأمین می نماید، دو دستگاه اكسیژن ساز ۵/۹۹ درصد فرانسوی جهت استفاده در بخش‌های درمان با امكان توسعه به صورت سلولی.

  • سیستم فاضلاب و تصفیه خانه، سیستم آبرسانی و تجهیزات بهداشتی

سیستم آبیاری محوطه، آبیاری تحت فشار(هانتر) و قطره‌ای می‌باشد كه تأمین آب از مخزن بتنی به ظرفیت ۱۰۰۰ مترمكعب توسط سه عدد الكترو پمپ تأمین می‌شود. بخشی از آب مخازن آبیاری محوطه (روزانه ۱۵۰ مترمكعب آب تصفیه شده) توسط تصفیه خانه تأمین می‌شود. شبكه فاضلاب بیمارستان از لوله‌های پلی اتیلن و مقاوم در مقابل خوردگی ساخته شده است. فاضلاب پس از جمع آوری توسط شبكه فاضلاب به تصفیه خانه بیمارستان هدایت و پس از تصفیه به سیستم آبیاری پمپاژ می‌شود.

  • مركز استریل زباله (زباله سوز) مجهز به دو دستگاه استریلیزه كننده مارك NEW STER100 با ظرفیت۱۵ kg زباله (با رطوبت ۱۰درصد) در هر سیكل كاری ۳۰ دقیقه ای می‌باشد كه قادر است كلیه زباله‌ها را خرد و ضد عفونی (بی خطر) ‌كند. یك دستگاه خرد كن و دو عدد ماكروویور از دیگر تجهیزات این بخش است.
  • نگهداری تجهیزات لاندری به پیشرفته ترین دستگاههای شستشو مجهز می‌باشد و امکان شستن کلیه لباسها و ملحفه های بیمارستانی را با کمترین دخالت دست همراه با امکان تفکیک لباسهای تمیز از کثیف فراهم می سازد.

۲-واحد ساختمان
 فعالیت های واحد ساختمان شامل : 

  • تعمیرات و نگهداری ساختمان و محوطه 
  • اجرا و نظارت بر پروژه های ساختمانی داخلی
  • نماینده کارفرما (در حیطه فنی و مهندسی) در اجرای پروژه های ساختمانی در ابعاد ملی
  • بازدیدهای مستمر از فضاهای مختلف، ارائه و اجرای طرح های بهبود معماری داخلی جهت بهینه سازی فضا براساس کاربری و آسایش بهتر پرسنل و بیماران
  • طراحی و اجرای نقشه معماری فضاهای با کاربری جدید بر اساس ضوابط و استانداردها
  • طراحی و برپایی غرفه های کنگره ها
  • طراحی و ساخت سازه های موقت
  • ساخت لوازم استیل و آهنی

۳- واحد برق
دارای سه پست برق می باشد که پرسنل این واحد در سه شیفت بصورت شبانه روز در حال خدمت رسانی می باشند. راهبری پست های توزیع برق، نگهداری و تعمیرات تجهیزات برق رسانی بیمارستان شامل دیزل، UPS ، تابلو های برق، ترانسفورماتورها می باشد. علاوه بر تعمیر و نگهداری تجهیزات برق رسانی، نگهداری تجهیزات اعلام، اطفاء حریق ، نگهداری و تعمیرات تجهیزات الکتریکی نصب شده در بخش های مختلف و سیستم سردخانه های بیمارستان نیز توسط این واحد انجام می شود.

۴- واحد (BMS (Building Management System – سیستم مدیریتی ساختمان

امروزه با توجه به کمبود منابع انرژی در سطح جهان و همچنین و بهبود پیش از پیش تکنولوژی، بهینه سازی مصرف انرژی و اشتراک دانش بیش از پیش مورد توجه است. 

ازاینرو سیستم مدیریتی ساختمان به یکی از گریز ناپذیرترین شاخه های اجرایی تبدیل گردیده است که وظیفه مدیریت و کنترل وضعیت ساختمان را بر عهده دارد. مرکز BMS بیمارستان رضوی شامل دو بخش BAS (Building Automation System) وMKMS (Maintenance Knowledge Management System) می باشد. اتوماسیون هوشمند بیمارستان با استفاده از دو برند معتبر SIEMENS و Honeywell و بهره گیری از پروتکل شبکه BACnet ، LON و محیط گرافیکی Web-based امکان کنترل مکانیزه بیش از ۷۰۰۰ پوینت کنترلی شامل سیستم های روشنایی، هوارسان ها، موتورخانه مرکزی ( شامل چیلرها، بویلرها، برج های خنک کننده و پمپ های سیرکولاسیون و … )، توزیع برق و نیروگاه برق اضطراری، مانیتورینگ قسمت های حساس بیمارستان، سیستم های امنیتی، کنترل دسترسی و اعلام حریق و… را فراهم کرده است. از مزایای استفاده از BMS می توان به موارد زیر اشاره کرد: ایجاد محیطی مطلوب برای کارکنان و بیماران، استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها، ارائه سیستم کنترلی با قابلیت برنامه ریزی زمانی عملکرد، کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات، کاهش تعداد نیروی انسانی، بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی، عدم نیاز به پیمانکار دائمی ساختمان، امکان مانیتورینگ و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل از طریق شبکه. 

از سوی دیگر بمنظور یکپارچه سازی مدیریت تأسیسات و سیستمهای مختلف در ساختمان، همچنین بمنظور اشتراک دانش و ثبت و گزارش گیری های آماری از فعالیت های انجام شده روی تمامی تجهیزات مکانیکی و الکتریکی کدگذاری گردیده و در نرم افزار تحت وب تعمیر و نگهداری (MKMS) در تمام واحد فنی پیاده سازی شده است بگونه ای که هرگونه خرابی، سرویس های دوره ای، بهبودی، اصلاحی و پیشگیرانه بصورت کامل در این نرم افزار ثبت و گزارش گیری میشود، همچنین تمامی برنامه های زمانبندی دوره ای به صورت خودکار اطلاع رسانی شده تا پرسنل این واحد در زمان های مشخص بتوانند سرویس های دوره ای لازم را انجام دهند. بمنظور پاسخگویی سریع و بهینه به درخواست بخش های درمانی و غیردرمانی، این نرم افزار با سطح دسترسی مناسب برای سرپرستان و مسئولان هربخش تعریف شده است تا بتوانند براحتی خرابی ها و خدمات فنی مورد نیاز خود را در این نرم افزار ثبت و پیگیری نمایند.

فهرست