آموزش پزشکی

مراقبت های پس از جراحی بای پس عروق(CABG)

مراقبت های پس از جراحی بای پس عروق

مطالب پیش روی شما محتوی مطالب آموزشی برای مراقبت از بیماریتان می باشد. امیدواریم با رعایت نکات ذکر شده سلامت خود را بازیابید.
عوارض پس از عمل شامل کاهش اشتها، یبوست، نفخ شکم، تهوع، گاهی استفراغ و اختلال در حس چشایی و عوارض گوارشی بوده و گذرا است.

در صورت داشتن سابقه زخم اثنی عشر، پزشک خود را مطلع کنید. زیرا مصرف آسپرین پس از عمل، احتمال بروز خونریزی را افزایش می دهد.

اعمال جراحی قلب تا چند هفته پس از عمل باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می گردد.

بنابراین در چند هفته اول از تماس های فیزیکی غیر ضروری مانند دست دادن و روبوسی و یا ماندن طولانی در فضاهای بسته و عمومی خودداری کنید. تغییرات روحی و روانی، اختلال در خواب، اختلال در حافظ، اختلالات بینایی، ضعف و خستگی، کاهش میل جنسی و عدم تمایل بازگشت به کار بتدریج برطرف می شود.

۱ تا ۲ هفته پس از عمل، وجود تب مختصر و کوتاه مدت طبیعی بوده و خودبخود برطرف می شود. در صورت بروز تب شدید و طولانی (احتمال ایجاد عفونت) حتما به پزشک خود مراجعه کنید. احساس درد در گردن و شانه ها طبیعی بوده و با ماساژ و کیف آب گرم برطرف می شود. در صورت درد و حساسیت شدید به پزشک معالج خود مراجعه کنید. در صورت ترشح قابل توجه از محل زخم سینه یا پا و یا محل خروج لوله ها با پزشک معالج خود تماس بگیرید. ترشحات به میزان کم و خونابه ای نگران کننده نیست.

محل برش استحوان جناق پس از ۶ تا ۸ هفته جوش می خورد. در طول این مدت از اعمال فشار غیر عادی به ناحیه قفسه سینه و شانه ها خودداری کنید. پس از عمل احساس تپش قلب وجود دارد که با گذشت زمان برطرف می شود. لازم است پزشک را از احساس فوق مطلع کنید.

احساس درد و حساسیت مختصر در قفسه سینه، بی حسی، گز گز شدن و گاهی تورم مختصر در ناحیه پستان سمت چپ عادی است. در صورت درد می توانید با نظر پزشک از مسکن استفاده کنید. از تغییرات عادی دیگر پس از عمل، وجود خون مردگی و کبودی در محل برش در پاهاست که خودبخود بهبود می یابد. همچنین احساس کشیدگی درمحل برش عادی است. در صورت احساس قرمزی، گرمی، برجستگی و درد در محل برش، به پزشک معالج خود مراجعه کنید. از عوارض شایع دیگر پس از عمل،پیدایش مایع در اطراف قلب و ریه است. از علائم این عارضه بروز تنگی نفس پیش رونده می باشد. در صورت بروز این علامت پزشک را مطلع سازید چون با درمان مناسب و به موقع، این عارضه به راحتی برطرف می شود. ورم پای عمل شده از عوارض عمومی است و بهتر است از جوراب واریس یا باند کشی استفاده شود. در هنگام استراحت پاها بالاتر از سطح بدن باشد.

مراقبت های پس از عمل

رژیم غذایی

از رژیم غذایی کم نمک، کم چرب و حاوی سبزیجات استفاده کنید. از خوردن غذاهای خیلی سرد، خیلی گرم، غذاهای پر ادویه، سرخ کرده و نوشابه های گاز دار و غذاهای یبوست آور خودداری کنید. از پرخوری و عجله در غذا خوردن بپرهیزید. از افزایش وزن جلوگیری کنید.

استحمام

روز پس از ترخیص می توانید با کمک دوش بگیرید. حمام کوتاه و ترجیحا در حالت نشسته باشد. یک روز در میان دوش گرفته و از شوینده هایی با حساسیت زایی پایین مثل شامپو بچه استفاده کنید. محل زخم لیف یا کیسه استفاده نشود.

مراقبت از زخم

زخم ها در صورت خشک بودن نیاز به پانسمان ندارد. پوشیدن لباس زیر نخی تمیز و یا گذاشتن یک گاز خشک کافی است.

بخیه ها

نیاز به کشیدن ندارد و خود بخود جذب می شود. در صورت بروز هر گونه مشکل در این زمینه به پزشک مراجعه کنید.

فعالیت

فعالیت های روزانه را از کم شروع کرده و بتدریج افزایش دهید. ( از راه رفتن در سطح تا بالا رفتن از پله). هر روز پیاده روی کنید. از فعالیت های شدید که باعث درد و تنگی نفس می شود خودداری کنید. از پیاده روی در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم بپرهیزید. زمانی که قادر هستید در هر ساعت ۴ تا ۵ کیلومتر را بدون مشکل طی کنید. از نشستن به مدت طولانی خودداری کنید. حداقل ۲ ماه از فعالیت جنسی خودداری نمایید.

از اعمال فشار به اندام های فوقانی و فعالیت هایی سنگین از جمله کشیدن، هل دادن، بلند کردن، حرکت شدید دست، رانندگی، خوابیدن به پهلو ها ، خم شدن به جلو مانند رکوع و سجده تا ۲ ماه خودادری کنید.

تا ۲ ماه از استرنوم ساپورت (کمربند حمایتی) استفاده کنید. حتی الامکان از توالت فرنگی استفاده کنید.

انجام فیزیو تراپی، ورزش های تنفسی و استفاده از اسپیرومتر (قلیان تنفسی) تا ۱ ماه توصیه می شود. برای حفظ ناحیه عمل هنگام ورز شهای تنفسی و سرفه تشویقی، یک بالش روی ناحیه عمل بگذارید.

تا ۳ ماه برای پای عمل شده از جوراب واریس یا باند کشی استفاده کنید.

جوراب را زمانی که از خواب بیدار می شوید در حال دراز کش پوشیده و هنگام خوابیدن، در حل دراز کش از پا خارج کنید. از خم کردن و آویزان کردن پا به مدت طولانی خودداری کنید.

احتمال گرفتگی عروق پیوندی وجود دارد. بنابراین از انجام اقداماتی که باعث گرفتگی می شوند مثل کشیدن سیگار، پرخوری، وردن غذاهای چرب و حاوی نمک و عدم فعالیت جدا خودداری کنید.

از ۱ تا ۲ هفته پس از ترخیص تحت نظر جراح قلب خود باشید. دارو های نسخه شده در دفترچه بیمه خود را طبق دستور مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *