اخبار بیمارستان رضوی, روابط عمومی

درمان بیماران سرطانی در پناه امام رئوف(ع)

سرطان، بیماری شایع عصر حاضر که درصد بالایی از بیماران مبتلا به آن می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مدرن درمانی و تشخیص زودهنگام، از این بیماری صعب‌العلاج نجات پیدا کنند. در این میان، مراجعه به مراکز درمانی مجهز و متخصصانی مجرب هم اهمیت خاصی در نجات جان بیماران دارد. بیمارستان فوق تخصصی رضوی، از جمله این مراکز مجهز و پیشرفته است که سال‌هاست خدمات متنوع آن امید به زندگی را به بیماران سرطانی در پرتوی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) برگردانده است.

بیمارستان رضوی با بهره‌گیری از تجهیزات نوین پزشکی، استفاده از آخرین روش‌های درمانی و جذب پزشکان برجسته در رشته‌های گوناگون، از سال ۱۳۸۴ توانسته است خدمات تشخیصی و درمانی متنوعی را به بیماران داخلی و خارجی ارائه دهد.
در این گزارش به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان(۸ تا ۱۵ بهمن ماه) با منتخبی از خدمات بخش‌های «رادیوتراپی و آنکولوژی»، «هماتولوژی و آنکولوژی» و «شیمی‌درمانی سرپایی» این بیمارستان به بیماران سرطانی آشنا می‌شویم.
درمان سرطان به ۳ روش
بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان رضوی در راستای ارائه خدمات درمانی به بیماران سرطانی در تمامی گروه‌های سنی از سال ۱۳۹۳ با تجهیز به دو دستگاه رادیوتراپی در این بیمارستان راه‌اندازی شد.
دکتر فهیمه خوشرو رئیس بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان رضوی می‌گوید: بیماری سرطان با سه روش جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی درمان می‌شود. برخی از انواع سرطان‌ها ممکن است با یکی از این سه روش درمان شود و بعضی دیگر نیز با یک روش به عنوان درمان اصلی و دو روش دیگر به عنوان درمان کمکی، معالجه شود.
پزشک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی این بیمارستان ادامه می‌دهد: در درمان موضعی سرطان، از روش جراحی یا رادیوتراپی استفاده می‌شود. به طور مثال درمان برخی از تومورها همچون تومورهای مغزی با جراحی امکان‌پذیر نیست و جراحی ممکن است عوارض پس از عمل به همراه داشته باشد. در این موارد جراح در حد نمونه‌برداری به بیمار کمک می‌کند و معالجه بیمار با رادیوتراپی انجام می‌شود.
او تصریح می‌کند: به طور معمول ۴۰ درصد خدمات درمانی در درمان‌های بیماری سرطان با رادیوتراپی، به صورت روش درمانی اصلی یا کمکی انجام می‌شود.

رادیوتراپی روزانه ۸۴ بیمار
خوشرو با اشاره به خدمات بخش رادیوتراپی اظهار می‌کند: در این بخش انواع سرطان‌های توپُر(solid tumor) درمان می‌شود، به طور مثال سرطان‌های خون جزء سرطان‌های توپر نبوده و توسط پزشکان متخصص هماتولوژی باید درمان شود.
او ضمن تشریح مراحل درمان رادیوتراپی می‌گوید: دسترسی آسان به پزشک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی، انتخاب بهترین روش درمانی برای بیمار پس از بررسی وضعیت او توسط تیمی از متخصصان، امکان انجام سی.تی.اسکن برای انواع بیماران سرطانی در بخش، طراحی درمان با مشخص کردن مناطق پرخطر و ایجاد یک مدل سه‌بعدی رایانه‌ای از بدن بیمار و تصویربرداری حین درمان، از جمله مزایای خدمات بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان رضوی است.
خوشرو بیان می‌کند: این بخش با ظرفیت کامل خود روزانه ۸۴ بیمار که بیشتر آن‌ها ساکن شهرستان مشهد، خراسان رضوی و استان‌های همجوار هستند را پذیرش کرده و با توجه به امکانات و تجهیزات موجود، بهترین خدمات را به آن‌ها ارائه می‌کند.
راه‌اندازی دستگاه براکی‌تراپی در آینده نزدیک
رئیس بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان رضوی با اشاره به نیاز برخی بیماران سرطانی به درمان «براکی‌تراپی» می‌گوید: بیمارستان رضوی با حمایت‌های آستان قدس رضوی و مدیریت این بیمارستان، به تازگی یک دستگاه براکی‌تراپی به منظور ارتقای خدمات‌رسانی خود به بیماران سرطانی خریداری کرده است.
او ادامه می‌دهد: این دستگاه در آینده‌ای نزدیک در بیمارستان راه‌اندازی خواهد شد و بیماران دیگر به تهران ارجاع داده نمی‌شوند.
خوشرو اضافه می‌کند: در حال حاضر بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان رضوی با بیش از ۲۵ نیروی مجرب در دو شیفت از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به بیماران سرطانی در طبقه همکف ساختمان شماره ۲ بیمارستان خدمات‌رسانی می‌کند. این بخش همچنین امکان خدمات‌رسانی به بیماران بستری در بیمارستان را در صورت نیاز در شیفت شب دارد.
امکان بستری بیماران سرطانی در بخشی مجزا
دکتر حسین رحیمی رئیس بخش هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان رضوی از این بخش به عنوان یکی از بخش‌های فعال بیمارستان در حوزه مدیریت درمان بیماران سرطانی نام می‌برد و می‌گوید: بخش هماتولوژی و آنکولوژی با دارابودن ۱۸ تخت بستری و نیروهای باتجربه در این حوزه، به بیمارانی که به دلیل ابتلا به سرطان، انجام شیمی‌درمانی یا عوارض ناشی از شیمی‌درمانی نیاز به بستری دارند، در طبقه دوم ساختمان شماره ۲ بیمارستان خدمات‌رسانی می‌کند.
او ادامه می‌دهد: البته بیماران مبتلا به بیماری‌های خونی از قبیل کم‌خونی‌ها و اختلالات پلاکتی و انعقادی نیز در این بخش برای تشخیص و درمان بستری می‌شوند.
فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان بالغین بیمارستان رضوی در خصوص ویژگی‌های این بخش می‌گوید: در مراکز درمانی خصوصی کشور، به ندرت بخش بستری مجزایی برای بیماران سرطانی همچون بخش هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان رضوی وجود دارد.
او با اشاره به وجود انجام پت اسکن در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی برای ارزیابی و تشخیص انواع سرطان‌ها تصریح می‌کند: این بیمارستان در کنار امکانات و تجهیزات تشخیص انواع سرطان از جمله سرطان خون، امکان ارائه خدمات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را در یک ساختمان به بیمارانی که به صورت همزمان به این دو روش درمانی نیاز دارند، دارد که این امر موجب تسهیل دسترسی آن‌ها به خدمات شده است.
رئیس بخش هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان رضوی ادامه می‌دهد: در این بخش بیمارانی از داخل و خارج کشور پذیرش می‌شوند و ظرفیت تخت‌های آن همیشه تکمیل است.
رحیمی خاطرنشان می‌کند: بخش شیمی‌درمانی سرپایی بیمارستان رضوی نیز با ۱۲ تخت شامل شش تخت مجزای آقایان و شش تخت مجزای بانوان، به بیمارانی سرطانی که نیاز به تزریق داروهای شیمی‌درمانی سرپایی و کوتاه‌مدت چند ساعته دارند، همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ در طبقه همکف ساختمان شماره ۲ بیمارستان خدما‌ت‌رسانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *