اخبار بیمارستان رضوی

جراحی موفقیت‌آمیز قلب نوزاد نارس در بیمارستان فوق تخصصی رضوی

بیمارستان رضوی تاکنون جراحی‌های بسیار مشکل، خاص و البته موفقیت‌آمیزی را با تکیه بر توانمندی متخصصان خود در حوزه نوزادان و کودکان صورت داده است.
به‌تازگی عمل جراحی‌ روی قلب یک نوزاد نارس در این بیمارستان صورت گرفته که پیش‌تر تنها در کشورهایی از جمله هند و ترکیه سابقه داشته است در حالی که ۸ سال است این جراحی در مشهد مقدس انجام می‌شود.
وجه تمایز این جراحی این است که در مورد نوزادی نارس با وزن بسیار کم صورت گرفته است. از این حیث، نخستین‌بار است که این جراحی در مشهد مقدس و بیمارستان رضوی صورت می‌گیرد. این نوزاد سی‌وسه‌هفته‌ای از جابه‌جایی عروق رنج می‌برد و بستن شریان اضافه قلب این نوزاد به دست متخصصان بیمارستان رضوی مشهد با موفقیت انجام شد.

نوزادی که ۷ هفته زودتر به دنیا آمد
دکتر محسن محور، رئیس بیمارستان رضوی، دراین‌باره می‌گوید: نوزاد جراحی‌شده به‌اصطلاح نارس و در سی‌وسه‌هفتگی به دنیا آمده بود. معمولا نوزاد در چهل‌هفتگی به دنیا می‌آید و درست در همان ۷ هفته است که رشد نهایی خود را شکل می‌دهد.
رئیس بیمارستان رضوی خاطرنشان می‌کند: این نوزاد ۷ هفته زودتر به دنیا آمده و عمل جراحی قلب او در سی‌وسه‌هفتگی صورت گرفته بود. رگ‌های قلب نوزاد تمام جابه‌جا بود اما متخصصان ما با عمل جراحی، آن‌ها را اصلاح کردند. خوشحالیم که در پانزدهمین سال فعالیت بیمارستان رضوی، این عمل سخت را صورت دادیم.

شرایط مساعد نوزاد
محور می‌گوید: ریه این نوزاد آسیب دیده بود و عمل جراحی قلب با ظرافت و دقت بسیار صورت گرفت. امیدواریم در روزهای آینده شرایط ریه نوزاد نیز بهتر شود و زمینه ترخیصش فراهم آید. شرایط عمومی این نوزاد هم‌اکنون بسیار مساعد است. این در حالی است که به دلیل آسیب ریه، تنفس مصنوعی دریافت کرده است.
وی ادامه می‌دهد: بیمارستان رضوی یک بیمارستان مرجع در سراسر ایران به‌ویژه در شرق کشور است. همه تجهیزات موردنیاز هر اتفاق درمانی و تشخیصی در این بیمارستان مهیاست.
وی با اشاره به انجام عمل‌های سنگین قلب در بیمارستان رضوی افزود: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان دی، ۶۸۰ حراجی قلب داشته‌ایم. از این تعداد، ۶۵ مورد مربوط به نوزادان و اطفال بوده که شامل مشکلات متعدد با دامنه سنی مختلف بوده است.
دکتر حسین‌زاده، جراح قلب بیمارستان رضوی و جراح این نوزاد، نیز گفت: پس از انجام اکو، با تشخیص جابه‌جایی عروق بزرگ روبه‌رو شدیم و عمل جراحی قلب این نوزاد صورت گرفت.
وی افزود: اکنون پس از ۳ روز از عمل جراحی، نوزاد وضعیت عمومی مناسبی دارد و امیدواریم شرایط جدا کردن او از دستگاه تنفس مصنوعی فراهم آید.

کمترین آمار فوت ناشی از جراحی
دکتر آذری، رئیس بخش جراحی قلب بیمارستان رضوی، نیز دراین‌باره گفت: عمل‌های قلب صورت‌گرفته در این بیمارستان بسیار متنوع است و از نوزاد دارای ناهنجاری مادرزادی تا پارگی آئورت را شامل می‌شود.
وی اظهار کرد: در مقایسه با مراکز درمانی دیگر، آمار جراحی ما بسیار بیشتر و به همان نسبت، آمار فوت و مرگ‌ومیر بسیار کم است. در بخش مراقبت‌های قلب نیز بیمارستان عملکرد بی‌نظیری به ثبت رسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *