روابط عمومی

برگزاری دومین همایش «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی»

دومین همایش تخصصی «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی» با رویکرد پدافند شیمیایی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهدمقدس برگزار شد.

این همایش پنج‌شنبه چهارم اسفند ماه با حضور سردار محسن ساسانی جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مدیران این سازمان و همچنین مدیران و کارشناسان آستان قدس رضوی در محل سالن همایش‌های بیمارستان رضوی برپا شد.
حفاظت از زیرساخت‌های شیمیایی، طرح پاسخ در شرایط اضطراری، ثبت درس‌آموخته‌های حوادث شیمیایی، مدیریت و فرماندهی در حوادث شیمیایی، ساختار و ساماندهی تیم‌های عملیاتی در حوادث شیمیایی، آموزش و فرهنگ پدافند شیمیایی در حوزه مدیران و کارکنان و رفع آلودگی و اقدامات مقابله‌ای در راستای کاهش انتشار عوامل شیمیایی پرخطر، از جمله محورهای این همایش بود.
تدوین سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل
محمد قاسمی زهان مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: در نخستین همایش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این آستان مقدس که با رویکرد تاب‌آوری و افزایش خطرپذیری برگزار شده بود، به نتایج خوبی رسیده بودیم.
وی با اشاره بر اینکه حدود دو سال از شکل‌گیری نهاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در آستان قدس رضوی می‌گذرد، افزود: در راستای ترسیم نقشه راه برای انجام اقدامات خود در این مدیریت، در نخستین گام سند راهبردی و چارچوب نهادی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این آستان مقدس با محوریت سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌‌های کلان آستان قدس رضوی و قوانین بالادستی موجود در این مجموعه تدوین شد.
قاسمی زهان با اشاره بر اینکه این سند دارای ۶ هدف کلان، ۲۰ راهبرد و ۸۲ برنامه است، ادامه داد: همچنین در این سند ۷ کارگروه پیش‌بینی شده است که به طور تخصصی هر کدام بتوانند اسناد تخصصی و نظام‌نامه عملیاتی و اجرایی را تدوین کنند، به طور مثال، کارگروه پدافند بهداشت، درمان و تهدیدات نوین آستان قدس رضوی، از جمله این کارگروه‌ها است.
چشم‌انداز پنج‌ساله سند
وی گفت: چشم‌انداز سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی در افق پنج‌ساله (از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵)، برخورداری از نظام؛ مدیریت توانمند، یکپارچه، هوشمند، حفاظت و صیانت از مردم، زائران، مراکز، اماکن و تأسیسات مصون و تاب‌آور در مواجهه با انواع مخاطرات و تهدیدات است.
دبیر شورای عالی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی اضافه کرد: طبق این سند راهبردی نیز ستادهای هماهنگی برای حرم مطهر رضوی، بنیاد کرامت رضوی، بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی و سازمان علمی و فرهنگی این آستان مقدس در حال انجام اقدامات مربوطه طبق برنامه‌ریزی‌ها هستند.
وی بیان کرد: بی‌تردید ما برای رسیدن به این افق تعریف شده نیاز به همراهی با دستگاه‌ها داریم، بدین منظور تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های کشوری و استانی همچون جمعیت هلال احمر کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و… منعقد شده است.
قاسمی زهان با معرفی برخی از زمینه‌های همکاری میان آستان قدس رضوی و سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: در حوزه پدافند شیمیایی نیز به تدوین سندهای تخصصی و نظام‌های عملیاتی نیاز داریم، در واقع به یک راهبری جدی و اساسی در این حوزه نیاز داریم.
وی با تأکید بر لزوم آموزش مردم و فرهنگ‌سازی در جامعه برای مواجهه با شرایط بحرانی و امکان کمک‌رسانی اصولی، خاطرنشان کرد: امیدواریم با طرح مباحث در این همایش به آن نظامنامه‌های اجرایی و عملیاتی برسیم و نسبت به پاسخگویی در شرایط اضطراری، آمادگی لازم را داشته باشیم.
برپایی کارگاه‌های آموزشی
همچنین در دومین همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی، امید کلات‌پور استاد دانشگاه علوم پزشکی همدان با موضوع «فرماندهی حوادث» و محمدرضا کریم‌پور مشاور قرارگاه پدافند شیمیایی کشور و مدرس دانشگاه با موضوع «مدیریت مواد خطرناک» سخنرانی کردند.
دو کارگاه آموزشی «نظام مصون‌سازی پدافند شیمیایی» و «پدافند شیمیایی» نیز به ترتیب با حضور سیدجمال‌الدین گوهری جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور و احمد اکرمی معاون هماهنگ‌کننده این قرارگاه با هدف بحث و تبادل نظر و پاسخگویی به سؤالات حاضران در این همایش برگزار شد.
پخش دو کلیپ‌ «گزارش عملکردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی» و «پدافند شیمیایی»، از دیگر برنامه‌های این همایش یک روزه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *