روابط عمومی

انتخاب بیمارستان رضوی به عنوان بیمارستان برتر در هوشمندسازی رعایت بهداشت دست

مراسم گرامی‌داشت «روز جهانی بهداشت دست» همراه با تقدیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عنوان بیمارستان برتر در هوشمندسازی رعایت بهداشت دست در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رضوی، این مراسم با حضور جمعی از مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان رضوی از جمله سوپروایزرهای کنترل عفونت بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در سالن آمفی تئاتر این بیمارستان وابسته به آستان قدس رضوی اجرا شد.
در این مراسم به پاس ارزش‌گذاری بیمارستان رضوی در ارتقای فرهنگ‌سازی رعایت بهداشت دست و انتخاب این بیمارستان به عنوان بیمارستان برتر در هوشمندسازی رعایت بهداشت دست، از دکتر محسن محور مدیرعامل این بیمارستان با اعطای لوح تقدیر از سوی دکتر شاپور بدیعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تجلیل شد.
بیمارستان رضوی، پیشگام در رعایت بهداشت دست 
در این مراسم مدیرعامل بیمارستان رضوی بر اهمیت بکارگیری هوش مصنوعی در عصر حاضر برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت دست تأکید کرد.
دکتر محسن محور همچنین «ایگناتس زملوایس»، «لویی پاستور» و «جوزف لیستر»؛ ۳ پزشک و فعال حوزه سلامت جهان را که نقش اثرگذاری در آگاهی‌سازی جامعه در خصوص ضرورت رعایت بهداشت دست داشتند معرفی کرد.
در ادامه مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار کرد: رعایت بهداشت دست و کنترل عفونت‌ها، یکی از بحث‌های اساسی در حوزه سلامت به‌شمار می‌رود و فرهنگ‌سازی آن همواره دغدغه فعالان حوزه کنترل عفونت در مراکز بیمارستانی بوده است.
دکتر رضا وثوقی‌مقدم با تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران فعال در حوزه رعایت بهداشت دست گفت: بیمارستان رضوی به عنوان یک بیمارستان درجه یک عالی، در حوزه اعتلای فرهنگ سلامت از جمله رعایت بهداشت دست همواره پیشگام و پیشرو بوده و اقدامات اثرگذاری در نهادینه کردن این فرهنگ و همچنین اعتلای کارکنان داشته است.

اهمیت فرهنگ‌سازی بهداشت دست در جامعه
رئیس مرکز تحقیقات کنترل عفونت و بهداشت دست بیمارستان امام رضا(ع)، دیگر سخنران این مراسم، میزان عفونت در بیمارستان‌ها را به طور معمول بین ۱۵ تا ۱۸ درصد عنوان کرد و افزود: با رعایت بهداشت دست و همکاری عموم اعضای جامعه سلامت کشور، می‌توان میزان عفونت‌های بیمارستانی را کاهش داد و به سمت ایجاد محیطی ایمن حرکت کرد.
دکتر محمد حسن اعلمی ادامه داد: آموزش مکرر، تشویق کارکنان و ارائه بازخوردها، نقش مهمی در مسیر افزایش رعایت بهداشت دست در مراکز درمانی دارد. به طور مثال افراد ملاقات‌کننده بیماران باید تحت آموزش قرار گیرند، همچنین نباید فقط به قرار دادن محلول ضدعفونی‌کننده دست در کنار تخت بیماران اکتفا کرد.
وی با تأکید بر شعار امسالِ روز جهانی بهداشت دست با عنوان «بیاییم با هم بهداشت دست را سرعت ببخشیم» گفت: باید با همکاری مسئولان شهری از ظرفیت‌های موجود برای گسترش فرهنگ رعایت بهداشت دست در جامعه استفاده کنیم.
لزوم بهره‌گیری از اقدامات نوین 
دبیر کمیته کنترل عفونت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیگر نیز در این مراسم گفت: رعایت بهداشت دست در کشور در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا شاهد شست‌وشو و ضدعفونی دست‌ها توسط مردم بوده‌ایم.
دکتر رضا وفایی‌نژاد با طرح پرسش «در حال حاضر آیا رعایت بهداشت دست به تنهایی می‌تواند اثرگذار باشد؟» افزود: بی‌تردید فعالان حوزه سلامت باید در کنار توجه به رعایت بهداشت دست به انجام اقدامات دیگری هم بی‌اندیشند تا بتوان انقلابی در این حوزه ایجاد کرد و رعایت بهداشت را به ۱۰۰ درصد رساند.
در ادامه نیز مدیران حاضر به معرفی برخی اقدامات نوین در راستای افزایش بهداشت دست و کنترل عفونت‌های بیمارستانی همچون استفاده از هوش مصنوعی پرداختند.
در این مراسم، کلیپ سازمان بهداشت جهانی(WHO) به مناسبت روز بهداشت دست در سال ۲۰۲۳ میلادی و کلیپ رونمایی از اولین پروژه هوشمندسازی پایش بهداشت دست در کشور با استقرار دستگاه‌های هوشمند در بیمارستان رضوی نیز پخش و فرآیند اجرایی آن در این بیمارستان با همکاری دو شرکت‌ فعال در این حوزه معرفی شد.
در پایان هم از چند نفر از الگوهای منتخب رعایت بهداشت دست و کنترل عفونت در بیمارستان رضوی و بیمارستان‌های تحت پوشش معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعطای لوح تقدیر و هدیه‌ای به رسم یادبود تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *