آموزش پزشکی

اسکن پرفیوژن میوکارد

این محتوا تنها برای دادن اطلاعات کلی به شما درباره اسکن تهیه شده است . در صورتی که ابهامات خاصی برای شما وجود دارد یا اگر در هر مرحله سوال خاصی دارید که در این جزوه وجود ندارد حتما با یکی از اعضا تیم درمان تان مشورت نمایید . مزیت روش های پزشکی هسته ای بر رادیولوژی این است که میتوان از نحوه عملکرد مناسب و نامناسب یک اندام اطاع حاصل کرد .

• در صورتی که باردار هستید یا احتمال بارداری را میدهید حتما با یکی از اعضاء تیم درمان این موضوع را مطرح نمایید تا توصیه های لازم صورت پذیرد . اسکن پرفیوژن میوکارد برای ارزیابی جریان عروق قلب استفاده می شود تا براساس نتایج به دست آمده میزان تنگی عروق قلب مشخص گردد.
همچنین در بیماران قبل از انجام اعمال جراحی و یا در بیماران با سابقه قبلی سکته قلبی بنا به صلاحدید پزشک معالج درخواست می گردد. این تست در دو روز مختلف با رعایت آمادگی های درج شده در پمفلت توسط بیمار انجام می شود. بدیهی است انتخاب نوع استرس قلبی با نظر پزشک می باشد و می تواند به صورت تست ورزش، تزریق دارو و یا تلفیقی از دو روش ذکر شده باشد.

 

مراحل انجام اسکن قلب:
فاز استرس قلب ( مرحله اصلی تست): در اینجا هدف بالا بردن کار قلب (با تست ورزش یا تزریق دارو مثل دیپریدامول ، دوبوتامین ، آدنوزین ) می باشد که اگر تنگی عروق رخ داده باشد در تصویربرداری که با دوربین گاما انجام میشود، تشخیص داده شود. تست استرس با استفاده از ورزش ( بر روی تردمیل ) هر سه دقیقه سخت تر میشود و بر شیب و سرعت دستگاه افزوده می شود و تا زمانی که می توانید به ورزش ادامه دهید . در حین تست ورزش قلب شما از طریق نوار قلب چک می شود . اگر نتوانید ورزش کنید با تزریق دارو از طریق آنژیوکت جریان خون به سمت قلب افزایش می یابد . فاز استراحت قلب: بدون بالابردن فعالیت قلب داروی رادیواکتیو به بیمار تزریق می شود و سپس تصویربرداری با دوربین گاما انجام میشود. فاصله زمانی بین تزریق دارو و شروع تصویربرداری بر حسب نوع داروی استفاده شده، پروتوکل تصویربرداری بین یک الی دو ساعت می باشد. گاها نیازمند تصاویر تاخیری ۲۴ ساعته در استفاده از داروی تالیوم می باشد.

آمادگی انجام اسکن قلب:
اسکن قلب در دو روز انجام میشود و رعایت موارد زیر الزامی است.
• از سه ساعت قبل از مراجعه ناشتا باشید. • از ۲۴ ساعت قبل از مرحله اصلی اسکن ) مرحله استرس( داروهای بتا بلاکر شامل کارودیلول ) کاردول(، پروپرانولل، متوپرولل ) بیزوپرلول ، متورال،
متوهگزال(، آتنولل، کونکور، نیتراتها شامل نیتروگلیسیرین ) نیتروکانتین، نیتروساستین، تریکانتین، نیتروکسیر، دوروکانتین، نیترومکس، سوستاک،(، ایزوسورباید، ایزوکور، مونونیترال، نیکوراندیل، داروهای کلسیوم بلاکر شامل دیلتیازم، وراپامیل ،نیمودیپین، نیفدیپین وآمیلودیپین ، داروی سیلدنافیل ) ویاگرا(، تئوفیلین، دیپیریدامول، قرص های حاوی کافئین ) استامینوفن، کافئین، کدیمال، آسیفن، نوافن، رهافن، ژلوفن کامپاند، فارماپین، آکسار( قطع گردد.
• مصرف سایر داروهای خود را ادامه دهید. • از ۲۴ ساعت قبل از مراجعه از مصرف چای، چای کم رنگ، دم نوش گیاهی، قهوه، شکلات، نسکافه و نوشابه خود داری کنید.
• از ۶ ساعت قبل از مراجعه از مصرف دخانیات خود داری کنید. • در صورت داشتن آسم، به بخش اطلاع دهید. • کلیه مدارک پزشکی ) اکوی قلب، آنژیوگرافی، تست ورزش، گزارش عمل جراحی قلب باز، اسکن هسته ای قلب( و داروها را همراه داشته باشید.
• برای آقایان تراشیدن موی سینه الزامی است. • در روز انجام اسکن استحمام نموده و پیراهن جلو دکمه دارغیر فلزی بپوشید .
• در صورت حاملگی و یا شیردهی حتما به بخش اطلاع دهید. • پس از اتمام اسکن تا ۱۲ ساعت فاصله دومتری با خانم حامله و کودکان را رعایت کنید.
• اگر داروی دیپریدامول یا پرزانتین استفاده می کنید پرسنل بخش را آگاه نمایید .

آیا این اقدامآ درد یا ناراحتی به همراه دارد و نیاز به بیهوشی دارد ؟
اسکن قلب بدون درد است و نیاز به بیهوشی ندارد .

در طول انجام اسکن :
آنژیوکت در داخل ورید دست شما قرار داده میشود ، و از این طریق دارو رادیو اکتیو مورد نیاز اسکن به بدن شما تزریق می گردد . و حتی داروی مورد نیاز جهت تست استرس قلب به این طریق وارد بدن شما می شود . در زمان اسکن بر روی تخت بخوابید و ترجیحا دستهای خود را بالای سرتان قرار دهید اگر احتمالا نمی توانید دستهای خود را بالای سرتان نگه دارید پرسنل را مطلع کنید. در حین اسکن بی حرکت بوده ، طبیعی نفس بکشید ، و مدت زمان اسکن بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است . تصاویربه وسیله یک دوربین گاما گرفته میشوند این دوربین به آرامی اطراف قفسه سینه شما می چرخد و از قلب شما تصویر می گیرد. در طی اسکن ، قلب شما بصورت نوار قلب کنترل میشود . گاهی برای اصاح تصاویر بدست آمده از بیماران نیاز می باشد که از بیمار یک CT اسکن برای اصاح تصاویر می باشد و میزان اشعه ناشی از آن عمدتا ناچیز است .
خطرات احتمالی این روش
به عقیده پزشکان مزایای انجام اسکن قلب برای بیمار بیش از مضرات احتمالی آن است .

خطرات و عوارض شایع عبارتند از :
• گرگرفتگی ، ناراحتی معده ، درد قفسه سینه ، حالت تهوع و استفراغ ، سردرد ، سرگیجه ، تپش قلب ، افت فشارخون در صورت استفاده از داروی دیپریدامول یا آدنوزین اتفاق خواهد افتاد .

• لرزش ، تپش قلب ، افت فشارخون در صورت استفاده از دارو دوبوتامین رخ می دهد.
• احساس طعم فلز در زمان تزریق رادیو دارو احساس می کنید . • عوارض کمتر شایع عبارتند از : ریتم غیر طبیعی قلب ، آسم یا خس خس سینه ، سکته قلبی ، سکته مغزی خفیف ، تشنج .
• مرگ ناشی از انجام اسکن پرفیوژن میوکارد بسیار نادر است .

پس از آماده شدن جواب اسکن قلب به شماره تماسی که در زمان پذیرش بیمار داده اید ، پیامک ارسال خواهد شد و در صورت عدم دریافت پیامک با شماره تماس های ۳۶۰۰۲۵۰۴ ۰۵۱ – و ۳۶۰۰۲۵۰۵ ۰۵۱ پس از ۲۴ ساعت از اتمام هر دو مرحله تماس حاصل نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *