آموزش پزشکی

آنچه همه بايد در مورد استعمال دخانيات و بيماري ها بدانند !

مددجوي عزيز : مطالب آموزشي پيش رو ، حاوي نکات مراقبتي براي بيماري شماست . اميدواريم با مطالعه ي آن آگاهي شما افزايش يافته و در روند بهبوديتان موثر باشد .

 

اثرات سيگار بر بدن افراد سيگاري

تنباکو همراه با کاغذ و فيلتر و برخي افزودني ها ، مواد تشکيل دهنده سيگار هستند. در واقع سوختن اين مواد با هم موجب پديد آمدن بيش از ۴۰۰۰ ماده سمي و ۸۰ ماده سرطان زا مي شود. شواهد علمي نشان مي دهند که تمام انواع محصولات دخاني به هر شکلي مضر بوده و باعث مرگ و مير و ناتواني مي شوند.

دود سيگار داراي دو جريان اصلي و فرعي است :

  • جريان اصلي هنگام پک زدن، وارد دهان و ريه فرد سيگاري مي شود.
  • جريان فرعي که بسيار خطرناک تر است در فاصله پک زدن ها از نوک سيگار انتشار يافته و در محيط پخش مي شود که هم اطرافيان فرد سيگاري از اين دود استنشاق مي کنند و هم در تنفس بعدي وارد ريه فرد سيگاري مي شود.

دود قليان نيز از اين امر مستثني نيست و آسيب هاي فراواني را به همين ترتيب بر فرد مصرف کننده و اطرافيان وي وارد مي کند. با مصرف هر نخ سيگار ، فرد سيگاري با سه نوع پديده اصلي بيماري زا در سيگار روبه رو مي شود :

  • سميت حاد يا فوري مثل تنگي نفس بعد از سيگار کشيدن
  • سميت مزمن يا طولاني مدت مثل سرطان ريه
  • اعتياد به ماده اعتياد آور موجود در سيگار يا اعتياد به نيکوتين

نيکوتين موجود در دود سيگار موجب افزايش واضح ضربان قلب و بالارفتن فشارخون مي شود. در اثر استعمال دخانيات ، قلب مجبور به کار بيشتر شده و اکسيژن بيشتري نياز دارد.

سيگار عامل حداقل ۱۴ سرطان مختلف در بدن انسان است که مهم ترين آنها عبارتند از : سرطان ريه ، سرطان پوست ، سرطان لوزوالمعده ، سرطان مثانه ، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره ، سرطان کبد ، سرطان روده بزرگ و …

استعمال دخانيات عامل ۹۰% سرطان هاي ريه و ۸۰% برونشيت مزمن و ۲۵% بيماري قلبي است و بطور کلي سيگار کشيدن بر روي تمام قسمت هاي بدن آثار سوء خود را مي گذارد. از پوست که باعث تيرگي و چين و چروک و پيري زودرس در آن شده، تا استخوان ها که باعث استئوپروز (پوکي استخوان) در آنها مي شود. ۹۰% سرطان هاي ريه و ۸۳ % مرگ و مير ناشي از سرطان هاي ريه در اثر استعمال دخانيات است.

استعمال دخانيات روند آترواسکلروز يا تصلب شرايين را تسريع مي کند. آترواسکلروز ممکن است باعث باريک شدن شريا ن هاي پا و در نتيجه درد در حين راه رفتن شده و ادامه مصرف دخانيات مي تواند موجب گانگرن (سياه شدن) عضو و قطع شدن انگشتان پاها و اندام شود. مطالعات بي شمار نشان داده اند که مهم ترين علت قطع اندام تحتاني ، بيماري هاي عروق محيطي است که قويترين عامل خطر آن مصرف دخانيات است.

استعمال دخانيات باعث ناتواني جنسي و عقلي در مردان و همچنين نازايي در زنان مي شود.

سيگار کشيدن مادران نه تنها در دوران بارداري و بعد از آن براي خودشان مضر است ، بلکه داراي اثرات طولاني مدت بر روي نوزدان و فرزندانشان مي باشد.

نبايد فراموش کرد که مصرف تنباکو به  روش هاي مختلف علاوه بر سرطان ريه مي تواند منجر به بروز سرطان هاي متعدد در اعضاي مختلف بدن شده ، سلامتي فرد و در نتيجه سلامي جامعه را به خطر اندازد.

 

منبع:

مرکز تحقيقات و کنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

شمـاره بازنگـري : ۰
تاريخ  بازنگري : ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
تاريخ  بازنگري مجدد: ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
کلينيک پرستاري آموزش سلامت ( شنبه تا ۵شنبه – از ساعت ۱۰ الي ۱۲ )لينک کانال تلگرامي واحدآموزش به بيمار :  Razavi_PE@

شماره تماس : ۳۶۰۰۴۶۱۲

شماره شناسايي  : ۶۲۰۷۰۴

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *