قهرمان سلامت قلب خود باشیم

قهرمان سلامت قلب خود باشیم
هر 33 ثانیه یک مرگ به دلیل گرفتگی رگ‌های قلب اتفاق می‌افتد! چه کسی باورش می‌شود این آمار نشان می‌دهد که خطر تا این حد نزدیک به زندگی ماست؟ شاید همه ما بگوییم این خطر در کمین ما نیست و گرفتگی قلب و رگ‌ها در خانواده ما سابقه ندارد و... اما خوب است خودمان را گول نزنیم.
در واقع، قلب را باید پرکارترین عضو بدن انسان بدانیم که در سراسر زندگی یک فرد به طور دائم خون را که غنی از اکسیژن و مواد غذایی است، از طریق شبکه رگ‌ها به تمام قسمت‌های بدن پمپاژ می‌کند؛ بنابراین عضله قلب نیز به خون غنی از اکسیژن نیاز دارد که این خون توسط عروق کرونری تامین می‌شود و به همین خاطر، بیماری عروق کرونر شایع‌ترین علت حمله‌های قلبی است و بیش از ۸۰ درصد از بیماران قلبی و عروقی در جهان به سندروم حاد کرونری مبتلا هستند.
گرفتگی عروق قلب به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‌ و میر در دنیا شناخته شده و باید با اقدام به‌موقع ضمن پیشگیری از گسترش آن، درمان به‌موقع برای حفظ سلامت بیمار به کار گرفته شود. در هر ۳۳ ثانیه یک نفر به علت این بیماری جان خود را از دست می‌دهد که سریع‌ترین زمان مرگ را نسبت به سایر بیماری‌ها دارد.
اگرچه این خطر در کمین افراد میانسال و سالخورده است، هیچ‌کس از تیررس ناهنجاری‌های مادرزادی قلب و عروق در امان نیست. از طرف دیگر، زوج‌های جوان باید در فرزنددار شدن خود کاملا مراقب مشکلاتی باشند که ممکن است خواسته یا ناخواسته برای فرزند خود ایجاد کنند. بیماری‌های مادرزادی قلبی از جمله جدی‌ترین بیماری‌هایی هستند که نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و رایج‌ترین نوع نقص تولد در میان نوزادان است. این اتفاق در حدود هشت نوزاد از ۱۰۰۰ نوزاد زنده متولد شده رخ می‌دهد و این امر در حالی است که حدود ۲۵ درصد از نقص‌های مادرزادی قلبی، حیاتی هستند.
پیشگیری؛ با تغییر در سبک زندگی
۳۵ درصد از مرگ‌‌ها در ایران و حتی کشورهای توسعه یافته دنیا، با عامل بیماری‌های قلب و عروق اتفاق می‌افتند. بر اساس توصیه‌های اکید متخصصان قلب و عروق، با کنترل رژیم غذایی و گنجاندن ورزش منظم در برنامه روزانه باید از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کنیم؛ سازمان بهداشت جهانی در این رابطه توصیه خود را اعلام کرده است. بر اساس این توصیه، هرپنج روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه باید ورزش کنیم.
بر اساس اعلامیه سازمان جهانی قلب، شعار سال 2019 برای روز جهانی قلب، «قهرمان سلامت قلب خود باشیم» است و پویش‌های جهانی برای پیشگیری و کنترل عوامل خطر بر سلامت قلب به راه افتاده است. دکتر حسین فرشیدی، رئیس یکی از مراکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاهی ایران برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های هلاک‌کننده به تغییر در سبک زندگی تأکید دارد. او می‌گوید: «بیماری‌های قلبی در کمین افراد چاق است؛ اضافه وزن، چاقی و تغذیه نامناسب و به‌طور کلی، سبک زندگی اشتباه کنونی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز در بروز بیما‌ری‌های قلبی است. فشار خون بالا، دیابت، مصرف دخانیات، چربی بالا، کم تحرکی و تغذیه ناسالم و... را هم باید از عوامل تأثیرگذار در روند ابتلا به بیماری‌های قلبی بدانیم. می‌دانید، شیوه زندگی و تغذیه نامناسب از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز در بروز بیماری قلبی در سطح جامعه است، مردم باید با تغذیه مناسب، مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد و فعالیت بدنی و ورزش خود را در مقابل این بیماری بیمه کنند. مصرف سیگار و دخانیات از جمله انواع قلیان‌ها نیز در بین جوانان و میانسالان علاوه بر افزایش میزان ابتلا به بیماری‌های تنفسی و سرطان‌ها، عامل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود. در واقع، گرایش بیش از حد مردم به مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها و استفاده از محصولات غیرارگانیک در قالب رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم از مهم‌ترین عوامل رشد فزاینده شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در بین مردم است.»
دکتر سید فرزاد جلالی که ریاست یکی دیگر از مراکز قلب و عروق دانشگاهی شمال ایران را بر عهده دارد، برخی از شیوه‌های غلط زندگی در ایران را در این حوزه نشانه می‌رود: «سکته قلبی از علل عمده مرگ و میر در بیماران قلبی بوده و چاقی، چربی زیاد، مصرف فراوان نمک از جمله عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است و باید یاد بگیریم تا با بدن خودمان کنار بیاییم. متأسفانه دیر شام خوردن و ... در ایران رواج دارد که باید اصلاح شود و در حقیقت از مشکلات اساسی ایرانی‌ها به شمار می‌رود.»
بی‌تحرکی؛ قاتل بالفطره قلب
جالب است بدانیم تقریبا همه اتفاقات بدی که برای قلب ما می‌افتد قابل پیشگیری است؛ شاید به همین خاطر است که محققات و تخصصان در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی پزشکی قلب معتقدند می‌توان قهرمان سلامت قلب خود بود! ما در این گزارش یکی از راهکارهایش را به شما می‌گوییم؛ با روزانه 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مردم توصیه کرده است تا 150 دقیقه در هفته ورزش کنند؛ همچنین افراد در طول هر دو سه ساعت کار روزانه باید 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی داشته باشند و از زندگی بی‌تحرک امروزه دوری کنند و این توصیه‌ایست که متخصصان ایرانی هم بر آن تأکید دارند. دکتر فردین میربلوک که از متخصصان قلب و عروق برجسته کشورمان و استاد دانشگاه است، می‌گوید: «چاقی شکمی یکی از عوامل مستعدکنننده بروز بیماری‌های قلبی- عروقی است؛ افزایش قطر شکم می‌تواند موجب تغییرات چربی‌ها، مقاومت به انسولین، ابتلا به دیابت و در نهایت این بیماری‌ها شود. به توصیه سازمان بهداشت جهانی، علاوه‌بر ورزش مستمر، حتی افرادی که فشار خون نرمال دارند، باید مصرف نمک خود را تا دو گرم در روز کاهش دهند. رژیم غذایی کم‌نمک از ابتلای افراد به فشار خون جلوگیری کرده و پاسخ درمانی به درمان‌های کاهش فشار خون را نیز تشدید می‌کند. بیماران فشار خونی و افرادی که والدین فشار خونی دارند باید از مصرف نمک زیاد، غذاهای آماده و فوری(fast food)، غذاهای دارای مواد نگهدارنده یا افزودنی به شدت خودداری کنند.»
بیماری عروق یک بیماری خاموش دانست که از دهه اول زندگی آغاز می‌شود؛ ابتدا رگه‌های زرد رنگی بر روی رگ‌های قلب ایجاد می‌شود و با پیشرفت بیماری، این رگه‌ها تبدیل به پلاک شده و رگ‌ها را تنگ می‌کند و بیماری خودش را در دهه چهارم، پنجم و ششم زندگی به‌صورت بروز بالینی نشان می‌دهد. شاید همین الآن هم دیر شده باشد؛ باید قهرمان سلامت قلب خود باشیم...
تاریخ درج: ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
تعداد بازدید : 82

نظرات:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی
ایمیل:
متن: